Vervoer gehandicapten in de knel
Staatssecretaris Ross (Volksgezondheid) heeft zich de woede van gehandicapten en chronisch zieken op de hals gehaald. Zij verzetten zich tegen het maximum dat Ross op hun vergoeding voor vervoer buiten de eigen regio wil invoeren.
Ook de PvdA is boos. De Tweede-Kamerleden Van Dijken en Smits van de PvdA hebben maandag een spoeddebat aangevraagd en willen dat Ross terugkomt van reces.
Het gaat om de vergoeding die gehandicapten en chronisch zieken krijgen voor het zogeheten sociaal vervoer naar bijvoorbeeld familie en vrienden. Nu kunnen deze mensen onbeperkt gebruikmaken van die vergoeding en kan vaak een begeleider ook nog gratis meereizen voor familie- en vriendenbezoek.
Volgens Ross leidde dit ertoe dat mensen helemaal niet meer met het openbaar vervoer reisden en alleen nog maar de relatief dure taxi pakten. Dat was niet de bedoeling.
Volgens het voorstel van Ross moeten mensen die per trein of bus kunnen reizen, dat ook doen. Zij kunnen wel een taxivergoeding krijgen voor vervoer naar en van het perron of de bushalte. De reizigers betalen zelf 0,16 euro per kilometer, maar dat tarief geldt tot een maximum van 275 kilometer per jaar. Daarboven is het tarief 1,25 euro per kilometer. Voor mensen die niet op de trein kunnen stappen, geldt een twee keer zo groot maximum van 550 kilometer per jaar. Zij krijgen dat echter alleen als zij daarvoor geïndiceerd zijn.
Ross negeert hiermee de mobiliteitsbehoefte van gehandicapten, stellen de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), de Federatie van Ouderverenigingen (FvO) en de ouderenorganisaties die in het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO) zijn verenigd. De maatregel treft volgens hen vooral mensen met een spierziekte, slechtzienden en blinden, rolstoelgebruikers, ouderen en mensen met een verstandelijke handicap.
De gehandicaptenorganisaties dringen er bij de Tweede-Kamerleden op aan meer geld uit te trekken voor het bovenregionaal vervoer, zodat het kilometerbudget omhoog kan. Ook willen de organisaties dat de begeleider gratis kan meereizen. Een andere eis is dat mensen met één loket te maken krijgen waar zij hun hele reis kunnen boeken.
De vervoersmaatschappij Connexxion draagt per 1 april het bovenregionaal vervoer gehandicapten (BVG) over aan Transvision. De naam TraXX wordt vervangen door Valys. Nu kunnen mensen die een Transpas hebben onbeperkt gebruikmaken van het BVG. Per 1 april krijgen ze een persoonlijk kilometerbudget. Een begeleider kan niet meer gratis meereizen. Bovendien neemt Transvision het ketenmanagement niet meer voor zijn rekening. Mensen die ook een gedeelte met de trein reizen, moeten hun reis bij drie verschillende vervoerders plannen.