Calvijnschool Ederveen presenteert taalprogramma voor peuters
EDERVEEN. Met een aantal eenvoudige vuistregels en een nieuwe serie prentenboeken kunnen ouders de taalontwikkeling van hun peuter stimuleren voordat deze naar school gaat.
Dat is het uitgangspunt van het gezinsgerichte programma Opstapje dat de Calvijnschool in Ederveen, het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) en het Ds. G. H. Kerstencentrum (KOC) woensdag in Ede presenteren.
De Calvijnschool begon in 1998 met voor- en vroegschoolse educatie (vve), omdat veel kinderen een achterstand bleken te hebben als ze naar groep 1 kwamen. De school zette een prentotheek op. Later kwamen er voorleesmorgens en voorlichtingsavonden over taalontwikkeling bij.
„Vve-programma’s proberen achterstanden gewoonlijk aan te pakken via een peuterspeelzaal, kinderopvang of voorschool”, zegt directeur N. B. Postema. „De Wet OKE –Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie– uit 2010 ging ervan uit dat achterstandsleerlingen vier dagdelen of tien uur per week naar zo’n instelling gaan. Wij vinden echter dat het kind het best af is als het tot zijn vierde jaar bij moeder thuisblijft. Daardoor kregen we van de gemeente Ede te horen dat we niet meer in aanmerking kwamen voor vve-subsidie.”
De subsidie bleek aanvankelijk ‘gered’ te kunnen worden door de voorleesmorgens niet alleen vijf keer per jaar, maar ook tien keer en wekelijks aan te bieden. „Van de wekelijkse morgens wordt geen gebruikgemaakt, ook omdat ouders dan te vaak oppas voor de kleinste kinderen moeten regelen. De meeste kinderen in de leeftijd 2,5 tot 4 jaar komen nu tien keer per jaar naar school.”
Een gesprek in 2012 op het ministerie van Onderwijs over een definitievere oplossing leidde tot contact met het Nederlands Jeugdinstituut. Nadat het ministerie meedeelde dat voortaan ook een gezinsgerichte aanpak voor subsidie in aanmerking kwam, bood het NJI de Calvijnschool het programma Opstapje aan. De school paste dit aan voor gebruik in gezinsverband. Deze nieuwe versie wordt woensdag in Ede aan wethouder Weijland overhandigd en is bij het Ds. G. H. Kerstencentrum in Veenendaal verkrijgbaar.
„De gezinsgerichte aanpak past bij de nieuwste ontwikkelingen, want de overheid realiseert zich steeds meer dat de ouders te weinig betrokken zijn bij de instellingsgerichte vve”, stelt Postema. „Dat komt ook door de Wet OKE. Die geeft het signaal af: Breng uw kind naar school, die zorgt er verder voor. Door het programma Opstapje worden ouders erbij betrokken. Bijkomend voordeel is dat de school en de gezinnen elkaar in een vroeg stadium beter leren kennen. Het belang daarvan wordt in brede kring ingezien; daardoor hebben zich voor de presentatie ook scholen van buiten het reformatorisch onderwijs aangemeld.”
Volledige zinnen
Volgens KOC-medewerkster drs. J. Krijgsman krijgt de ouderbetrokkenheid ook bij de voorschoolse educatie in het reformatorisch onderwijs vaak nog te weinig aandacht. „Er zijn wel prentenbibliotheken, voorleesmorgens en soms een voorschool, maar hoe bevorder je nu dat ouders meedoen? Bij moeder leert een kind het best. We stimuleren ouders met hun kinderen te praten. In normaal Nederlands, zodat het kind het goede voorbeeld hoort. Dus niet: „Mama koffie, jij nade”, als het kind limonade krijgt.
Overigens zijn er nogal wat scholen die niets doen voor kinderen tot 4 jaar. Zonder subsidie is het ook lastig iets op te zetten.”
Op de Calvijnschool neemt 90 procent van de gezinnen deel aan de voorleesmorgens, zegt vve-coördinator H. Verhagen-Mulder. „We stimuleerden ouders om met hun kinderen thuis bezig te zijn, maar er werd weinig teruggekoppeld. We willen meer met ouders in gesprek over hun ervaringen. Het gaat vooral om bewustwording, hoe ze op een natuurlijke manier de taalontwikkeling kunnen bevorderen. Je kunt als moeder zwijgend je werk in huis doen terwijl het kind speelt; je kunt ook benoemen wat je aan het doen bent en allerlei mogelijkheden bespreken. Spelenderwijs leer je je kind zo heel veel aan.”
Opstapje is een eenvoudig programma, stelt Verhagen. „We geven de ouders opdrachten mee; andere opgaven krijgen aandacht tijdens de voorleesmorgens op school. We stimuleren het kijken en luisteren naar het kind en de bewustwording van verbale en non-verbale communicatie.”
Uitgeverij Gebr. Koster in Barneveld publiceert een serie prentenboeken bij het programma. Het tweede van de twaalf deeltjes, getekend door Marjan Koudijs en geschreven door Lena Visser-Oskam, wordt woensdag ook gepresenteerd.