GVB: laat bedrijven meebetalen aan de metro
AMSTERDAM (ANP). Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB wil dat grote bedrijven in de hoofdstad gaan meebetalen aan nieuwe metrolijnen en nieuw materiaal, net zoals dat in Londen, Parijs en Kopenhagen gebeurt. Dat opperde algemeen directeur Alexandra van Huffelen woensdag bij de publicatie van het jaarverslag. „Anders slibt de stad op den duur dicht.”
Volgens Van Huffelen is het „duurzaam bereikbaar maken van de stad” niet alleen een verantwoordelijkheid van de overheid, maar ook van het bedrijfsleven. „Want een mobiele stad is de motor van economische groei”.
Zo vreest het GVB voor grote opstoppingen als forenzen bij de aankomende verbouwing van de A10 bij het zakencentrum aan de Zuidas hun auto niet massaal omruilen voor een ov-abonnement. Van Huffelen: „Je gaat toch ook niet met de auto naar Wall Street?”
Het GVB vindt dat ook na de oplevering van de Noord-Zuidlijn in 2017 meer investeringen in het openbaar vervoer nodig zijn. Het aantal toeristen, forenzen en inwoners neemt toe, dus ook het aantal reizigers. Van Huffelen pleitte eerder dit jaar voor een nieuwe metrolijn tussen de nieuwbouwwijk IJburg en Schiphol. Het plan kreeg de steun van topman Jos Nijhuis van de luchthaven.
Zelf kan het GVB de extra investeringen in infrastructuur en materieel niet dragen. De stadsvervoerder maakte vorig jaar een winst van 3 miljoen euro, tegenover 300.000 euro een jaar eerder. Dat kwam onder meer door een daling van de kosten en de toename van het aantal reizigers. Per gemiddelde werkdag vervoert het GVB nu ongeveer 750.000 reizigers.