Binnenland

Fors meer meldingen bij de fraudehelpdesk

APELDOORN (ANP). De fraudehelpdesk heeft in de eerste drie maanden van dit jaar fors meer meldingen gekregen over ‘nepmailtjes’. Er kwamen al bijna 35.000 mailtjes binnen. Dat zijn er 14.000 meer dan in dezelfde periode in 2014.

19 May 2015 10:36Gewijzigd op 15 November 2020 19:00

„Consumenten zijn steeds alerter op mailtjes waarmee criminelen privégegevens proberen te ontfutselen. Het gaat de goede kant op. De fraudehelpdesk bewijst zijn nut. Hoe meer meldingen we krijgen hoe beter”, aldus directeur Fleur van Eck na berichtgeving in De Telegraaf.

De zogenaamde pishingmail wordt echter wel steeds professioneler. „In het begin was het echt te zien dat de mailtjes nep waren. Maar ze zien er nu steeds echter uit. Naast banken en officiële instanties gaan criminelen ook steeds meer mails sturen namens bedrijven of benaderen mensen telefonisch dat ze een virus hebben op hun computer. Mensen moeten daarom echt alert blijven.” Volgens Van Eck zou het wel goed zijn als er meer campagnes zouden komen om mensen te wijzen op de gevaren.

De fraudehelpdesk probeert slachtoffers ook door te verwijzen naar de juiste instantie. „Maar daar is ook ruimte voor verbetering. We krijgen ook meldingen van slachtoffers van fraude op datingsites, maar die kunnen eigenlijk nergens terecht.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer