Nieuwe reclames Giro555 voor Nepal na tweede beving
DEN HAAG (ANP). Omdat Nepal is getroffen door een tweede zware aardbeving, komt Giro555 met een nieuwe reclamecampagne. De spotjes worden vanaf woensdag uitgezonden op de publieke en commerciële zenders. Nepal heeft extra hulp nodig en daar is extra geld voor nodig, aldus de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO).
De nieuwe beving van dinsdag had een kracht van 7,3. Tientallen mensen zijn om het leven gekomen. De schok was iets lichter dan de aardbeving van 7,8 die het land eind april trof. Daardoor waren meer dan 8000 mensen om het leven gekomen.
Reddingsteams uit India, Japan en Bhutan zoeken in het rampgebied naar overlevenden. Volgens de SHO moet dat snel gaan. „De komende dagen zijn hevige regenbuien voorspeld, waardoor het risico op aardverschuivingen toeneemt. Ook vergroot regen de kans op uitbraak van besmettelijke ziektes, als cholera en longontsteking.”
Op Giro555 was afgelopen vrijdag 18,9 miljoen euro binnengekomen. De SHO komen vrijdag met een nieuwe tussenstand.