„Centraal meldpunt pinpasfraude nodig”
Consumenten moeten problemen met pinpassen bij een centraal meldpunt kunnen aangeven. Dat moet 24 uur per dag bereikbaar zijn om bijvoorbeeld gestolen passen te blokkeren.
Dat is een van de aanbevelingen van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), het overlegorgaan van winkeliers, consumenten en banken, aan minister Zalm van Financiën. Het MOB onderzoekt de mogelijkheden voor zo’n fraudecentrale. Nu heeft iedere bank nog haar eigen alarmnummer voor verloren of gestolen passen.
Het MOB heeft zich de afgelopen maanden ook beziggehouden met de bereikbaarheid van banken. Het ziet een aantal zogeheten witte vlekken in Nederland, plekken waar weinig bankkantoren zijn te vinden. Met name de provincie Flevoland en de Veluwe zijn dun gezaaid. Voor consumenten is het daar moeilijk om contant geld te krijgen.
Meer geldautomaten moeten daar een oplossing voor bieden. Ouderen en gehandicapten moeten in die streken meer mogelijkheden krijgen bij winkels om extra geld te pinnen bij het betalen van de boodschappen.
Voor ondernemers, aldus het MOB, zouden banken een gezamenlijk kantoor moeten openen in stille streken om bijvoorbeeld het storten van geld mogelijk te maken. Banken trekken zich de laatste jaren steeds meer terug in minder kantoren, omdat veel diensten per computer of telefoon worden afgehandeld. Dat maakt vestigingen in kleine dorpen onrendabel.
Het is de tweede rapportage van het overlegorgaan sinds de oprichting begin 2003. Het overleg is aangezwengeld door centralebankpresident Wellink, om de maatschappelijke gevolgen van de ontwikkelingen in het betalingsverkeer te bespreken.