Artsen zijn nog altijd slecht bereikbaar
DEN HAAG (ANP). Het is nog altijd moeilijk om telefonisch in contact met een huisarts te komen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Van de gebelde artsen was 19 procent telefonisch niet bereikbaar. Bij 14 procent werd de telefoon niet binnen twee minuten beantwoord.
Bij een vergelijkbaar onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in 2010 was 58 procent van de huisartsen bereikbaar binnen twee minuten. In het vrijdag gepresenteerde onderzoek geldt dat voor 66 procent van de artsen. Volgens de normen van het ministerie van Volksgezondheid en de IGZ moet iemand die zijn huisarts belt binnen twee minuten iemand aan de lijn krijgen.
De Consumentenbond stond bij de 510 gepleegde telefoontjes in 3 procent van de gevallen zelfs vijf tot tien minuten in de wacht. Van de gebelde praktijken werkt 81 procent met een menu waarin de beller kan kiezen voor ‘spoed’, ‘uitslagen’ of het ‘maken van een afspraak’. In de praktijken waar een assistente direct de telefoon opnam, gebeurde dat meestal binnen 30 seconden.
De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten voorgelegd aan de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en minister Edith Schippers (Volksgezondheid). De minister vindt dat te veel huisartsen nog niet voldoen aan de norm en laat weten het onderzoek een belangrijk signaal voor de IGZ te vinden. Ze zegde toe het onderwerp mee te nemen in overleggen met de LHV. Volgens de LHV is de twee-minuten norm niet haalbaar, maar is het wel mogelijk en noodzakelijk de bereikbaarheid te verbeteren.