Consumentenbond: klantenservicenummers te duur
DEN HAAG (ANP). Verschillende bedrijven hebben nog steeds een klantenservicenummer waarvoor klanten meer betalen dan wettelijk is toegestaan. Vooral reiswebsites zouden mensen hiermee onnodig op kosten jagen. Dat concludeert de Consumentenbond in de Consumentengids van april.
Nieuwe consumentenregels verbieden klantenservicenummers waarbij per minuut moet worden afgerekend. Bedrijven mogen hun klanten, naast de gewone belkosten, wel een extra bedrag per gesprek rekenen van maximaal 1 euro.
De Consumentenbond bekeek de tariefinformatie van klantenservicenummers op websites van tientallen bedrijven in verschillende branches en belde de nummers ook na. Daaruit bleek dat de meeste onderzochte bedrijven, waaronder banken, verzekeraars, energieleveranciers en telecomproviders, zich aan de nieuwe wetgeving houden. „Zij rekenen vaak geen extra kosten voor klantcontact”, aldus de bond.
Wel opvallend was het aantal reiswebsites dat zich niet aan de wet houdt, constateerde de belangenorganisatie. „BudgetAir.nl, Roompot Vakanties en Vlucht24.nl melden op hun website alleen een duur 0900-nummer. Bij Vlucht24.nl betaalt de klant 80 cent per minuut met een maximum van 40 euro per gesprek.”
Buiten kantooruren gebruikt D-reizen een 0900-nummer voor haar klanten. „Maar ook dat mag niet.” Ook webwinkels gaan zo nu en dan in de fout. „Zo meldt Plasmadiscounter.nl een tarief van 80 cent per minuut en hanteert een aantal elektronicazaken naast een gratis klantenservicenummer, onterecht een duur 0900-nummer voor klanten met een technische productvraag.”