VVD: Nieuwe vorm van autobelasting
De VVD-fractie in de Tweede Kamer wil een nieuwe belasting voor auto’s invoeren als vervanging van de aanschafbelasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting. Het aantal gereden kilometers, de milieuvriendelijkheid en de veiligheid zijn bepalend voor de hoogte van de nieuwe belasting.
Dat staat in het plan ”Naar een eerlijke en moderne infraheffing 2008-2016” dat VVD-kamerlid Hofstra vanmiddag zou presenteren. De hoogte van de heffing per kilometer is in het plan van de liberaal voor alle auto’s hetzelfde. Het variabele deel zit in de milieuvriendelijkheid, waaronder het brandstofverbruik van de auto wordt gerekend, en de veiligheid. Hoe milieuvriendelijker en hoe veiliger de auto, hoe goedkoper een automobilist uit is.
De hoogte van de aanschafbelasting op nieuwe auto’s hangt momenteel af van de prijs van de auto. Hoe duurder de auto, hoe hoger de BPM. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting hangt af van het gewicht van de auto: hoe zwaarder de auto, hoe hoger de belasting. Automobilisten die op diesel of gas rijden, moeten meer betalen. Eigenaren van bedrijfsauto’s daarentegen hoeven juist minder belasting te betalen.
Hofstra noemt zijn belasting „een gebruikersheffing voor infrastructuur.” Zij pakt volgens hem stukken eerlijker uit dan de huidige vormen van belasting voor het autoverkeer.
Hofstra zegt een doorbraak te willen forceren in de discussie over het variabel maken van autokosten. Eerdere pogingen om een kilometerheffing, rekeningrijden of tolpoorten in te voeren, zijn mislukt. Tijdens de formatie van het kabinet, vorig jaar, is afgesproken dat er in deze kabinetsperiode, die tot uiterlijk 2007 duurt, geen rekeningrijden zal worden ingevoerd.
De Tweede Kamer debatteert morgen met staatssecretaris Wijn van Financiën en minister Peijs van Verkeer en Waterstaat over de (toekomstige) belastingregels voor het autoverkeer.
PvdA en GroenLinks kijken met gemengde gevoelens naar de VVD-plannen, zo bleek vanmorgen. De fracties zijn blij dat de VVD nu voorstander is van een kilometerheffing, maar zij zouden graag zien dat de heffing naar plaats en naar tijd kan variëren. Daar is Hofstra mordicus tegen.
PvdA-kamerlid Crone denkt dat de partij van Hofstra het verkeerde kabinet steunt. „Dit kabinet schaft de premies voor energiezuinige auto’s af en verlaagt de variabele kosten.”