„Kunst past goed bij de creatieve tijdgeest”
AMSTERDAM (ANP). De wereldwijde kunstmarkt gedijde goed vorig jaar: nooit eerder werd er zoveel kunst en antiek verhandeld. Het aantal kunstkopers neemt dan ook toe, signaleert kunstadviseur Jeannette ten Kate van Sinopia Art Consultancy in Amsterdam. Die verzamelaars tonen vooral belangstelling voor moderne en hedendaagse kunst, dat volgens de expert past bij de huidige tijd.
„We leven in een tijd waarin we te maken hebben met een enorme creatieve tijdgeest”, verklaart Ten Kate. „In zo’n tijdperk hoort kunst. Kijk naar een kunstbeurs als Art Rotterdam, waar werken van jonge, nieuwe kunstenaars te zien zijn. Daar komen beginnende verzamelaars die bijvoorbeeld een mooie foto willen hebben. Het aantal bezoekers van Art Rotterdam is de afgelopen jaren flink gestegen.”
De trend van hedendaagse kunst is volgens haar al jaren aan de gang. „Mensen willen deel uitmaken van een groep, ze willen ergens bij horen. Het gaat erom wat je aan hebt, wat je eet en wat je aan de muur wilt hangen.” Daarnaast ziet ze ook al lange tijd dat verzamelaars hun geld verschuiven van bijvoorbeeld aandelen of spaarproducten naar kunst. „Op de bank verdampt het geld, dus ze willen er iets leuks mee doen. Mensen vinden het leuk om echt iets te hebben waar ze naar kunnen kijken en dat niet failliet kan gaan.”
Mondiaal gezien komen veel nieuwe kunstkopers uit Zuid-Oost Azië, constateert Ten Kate. „In landen als Vietnam, Thailand en de Filipijnen bevindt de kunstmarkt zich in een beginnend stadium. Alles ontwikkelt zich daar: er komen curatoren, kunstcritici, opslagplaatsen voor kunst, noem maar op. Dat trekt ook verzamelaars aan.”
De kunstadviseur ziet wel verschillende soorten kopers. „Je hebt de mensen die het tijdelijk hartstikke leuk vinden om iets met kunst te doen, maar het volgende jaar bijvoorbeeld bezig zijn met polopaarden. Dat zijn de vluchtige kopers, die het jaar daarop vervangen zijn door anderen. En je hebt de serieuze kopers.”
Die laatste groep bezoekt prestigieuze kunstbeurzen als Art Basel in Zwitserland en de TEFAF in Maastricht, waar de fine fleur van (hedendaagse) kunst en antiek te koop is. „Deze beurzen zijn de enige plek waar kunst uit alle landen bij elkaar is te vinden.” Hier komen volgens Ten Kate ook „de echt grote kopers”, die op beurzen en veilingen miljoenen uitgeven voor een enkel kunstwerk. „Maar het gaat slechts om een handvol mensen. In Nederland zijn dat er hooguit tien of twaalf.”