Deskundigen eisen verbod op „kidsmarketing”
HILVERSUM (ANP). Een groot aantal wetenschappers en organisaties, waaronder de Consumentenbond en de Hartstichting, vragen de politiek een verbod op ‘kidsmarketing’, waarbij reclame specifiek is gericht op kinderen. De organisaties doen deze oproep zondagavond in het tv-programma De Monitor van de KRO-NCRV.
Op dit moment werkt het bedrijfsleven met een eigen gedragscode, maar die is volgens de alliantie van zo’n tien organisaties niet effectief.
De alliantie wil dat de voedselindustrie stopt met het aanprijzen van ongezonde producten aan kinderen onder de 13 jaar. Deze groep is volgens de alliantie niet weerbaar en kent het verschil tussen reclame en informatie niet. De alliantie, waaronder ook de Nederlandse Obesitas Vereniging, denkt dat kinderen door dit verbod makkelijker een gezond voedingspatroon aanleren.
Hierdoor zouden kinderen minder kans hebben op overgewicht en chronische ziekten zoals diabetes, kanker, hart- en vaat ziekten of psychische problemen. In Nederland heeft één op de zeven kinderen overgewicht. Volgens de organisaties komt dat vooral door reclame gericht op kinderen voor producten met veel (verzadigd) vet en suiker.
De alliantie wil dat marketing zich beperkt tot voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproducten van de Richtlijn Voedselkeuze van het Voedingscentrum.