Mollen in dijken Limburg
Het waterschap Peel en Maasvallei in Venlo maakt zich zorgen over de opmars van mollen. De dieren graven in toenemende mate gangen door dijken en groene kades in Noord- en Midden-Limburg.
Om hun opmars te stoppen, heeft het waterschap vier mollenvangers ingezet, zo meldde een woordvoerster maandag.
De overlast begon na de hoogwaterperiodes van vorig jaar. Sindsdien zijn er ongeveer 450 mollen gevangen. Voor die tijd werden mollen nauwelijks aangetroffen in de kades en dijken. Volgens de woordvoerster van het waterschap ligt de oorzaak mogelijk in de verhoging van de dijken en kades. Daardoor komt er meer kwelwater in het drassige boerenland achter de dijken en zien de mollen zich genoodzaakt het hogerop te zoeken.
Op het Julianakanaal bij Stein komt de scheepvaart weer mondjesmaat op gang nu Rijkswaterstaat de stabiliteit van de dijk in Stein en de veiligheid van de inwoners kan garanderen. Om de dijk tegen hoge golfslag te beschermen heeft Rijkswaterstaat een grote platte schuit tegen de verzakte dijk afgemeerd. Tests met twee konvooien van enkele binnenvaartschepen wezen maandagmiddag uit dat de dijk de druk nu kan hebben.
Sinds maandagavond is scheepvaartverkeer weer beperkt mogelijk en varen er schepen onder begeleiding van Rijkswaterstaat in konvooien. Er is slechts eenrichtingsverkeer toegestaan. Schepen mogen niet dieper steken dan 2,80 meter en er geldt een snelheidsbeperking. De eerstkomende dagen blijft dit regime voor het scheepvaartverkeer in het Julianakanaal nog van kracht, meldde Rijkswaterstaat.
De dijk wordt in de toekomst mogelijk geïnspecteerd met behulp van satellieten en vanuit vliegtuigen. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat heeft Rijkswaterstaat opdracht gegeven onderzoek te doen naar andere methodes dan visuele inspectie. De kanaaldijk in het Limburgse Stein was vorige week vlak voor het inzakken nog met een visuele inspectie nagelopen. De staatssecretaris overweegt nu serieus het inzetten van andere onderzoeksmethodes, zei haar woordvoerder maandag. Daarmee kunnen mogelijke vervormingen in de dijk opgespoord worden.
De inzet van satellieten voor deze inspecties zou een primeur zijn in Nederland. Na de dijkdoorbraak in het Zuid-Hollandse Wilnis, vorig jaar zomer, laat de Unie van Waterschappen al de methoden voor de inspectie van veendijken onderzoeken. Het door de staatssecretaris opgedragen onderzoek moet voor de overige dijksoorten daarop aansluiten. Schultz wil vaart maken, aldus de woordvoerder.
Waterleidingmaatschappij Limburg (WML) is maandag begonnen met een onderzoek naar het mogelijk lekken van een waterleiding onder het Julianakanaal. WML probeerde dit te doen via een inspectie in de leiding met een cameraatje. Dinsdag zou WML samen met Rijkswaterstaat een plan van aanpak voor een groot onderzoek naar het verzakken van de dijk in Stein, vorige week dinsdag, bekendmaken.
Rijkswaterstaat en WML schuiven elkaar de zwartepiet toe als het gaat over de aansprakelijkheid voor het verzakken van de dijk. Bij het onderzoek komt de vraag aan de orde of het lek raken van een waterleiding oorzaak of juist gevolg was van het wegzakken van de dijk. Het is zeer wel mogelijk dat de rechter uiteindelijk moet bepalen wat de oorzaak is van het wegzakken. Dat zei een woordvoerder van Rijkswaterstaat zaterdag.
DSM in Geleen ondervond maandag nog geen werkelijke problemen door de stremming van het Julianakanaal. De chemiereus vervoert als noodoplossing een aantal producten met vrachtwagens of over het spoor naar een volgende haven, meldde een woordvoerder van het bedrijf maandag.
Het gaat daarbij vooral om kunstmest en caprolactum, een ingrediënt voor nylon. „We kunnen het nog even uitzingen”, aldus de zegsvrouw. Het bedrijf verwacht dat scheepvaart op korte termijn weer volledig is toegestaan op het Julianakanaal. DSM is sterk afhankelijk van het kanaal voor de aan- en afvoer van producten.
Dat geldt ook voor petrochemisch bedrijf Sabic, pal naast DSM gelegen op industrieterrein Chemelot in Geleen. Sabic kon de afgelopen dagen enkele schepen in de haven van Born laden en afvoeren, zodat letterlijk en figuurlijk de „druk van de ketel” is, aldus een woordvoerder van Sabic.