Binnenland

Winkelhart Oud-Beijerland wordt opgepoetst

 Oud-Beijerland heeft van oudsher een bruisend winkelhart met een breed aanbod. Veel bekende winkelketens hebben er een plekje. Ook zijn er heel wat unieke winkels. Om die mix is het Spuidorp al heel wat keren geprezen door deskundigen. Maar er mocht wel weer eens wat nieuw elan in komen. Buurgemeenten zitten ook niet stil in de slag om de gunst van de consument. De economische crisis deed zich voelen en de leegstand in de winkelstraten nam toe.

Conno Bochoven
4 December 2014 11:05Gewijzigd op 15 November 2020 14:53
Met allerlei evenementen, zoals hier de zeer populaire openlucht rommelmarkt Klein Waterlooplein, proberen de middenstand en het Centrummanagement mensen naar het winkelhart van Oud-Beijerland te lokken. beeld Conno Bochoven
Met allerlei evenementen, zoals hier de zeer populaire openlucht rommelmarkt Klein Waterlooplein, proberen de middenstand en het Centrummanagement mensen naar het winkelhart van Oud-Beijerland te lokken. beeld Conno Bochoven

Daarom werd anderhalf jaar geleden een Centrummanagement ingesteld. Ondernemers gingen met vier werkgroepen aan de slag. De balans opmakend na anderhalf jaar, zoals onlangs in de gemeenteraad gebeurde, kan zonder overdrijven worden gesteld dat er veel gedaan is. Met veel aandacht voor gevestigde evenementen zoals de Spuidagen in en om de haven in de zomer, de grote openlucht rommelmarkt Klein Waterlooplein in het voorjaar, de jaarmarkt in combinatie met Monumentendag in het najaar en een tweedaagse kerstmarkt. Die was voorheen alleen op zaterdag maar begint sinds vorig jaar al op vrijdag. Promotie van Oud-Beijerland als gezellig winkelhart van de Hoeksche Waard krijgt veel nadruk in een wijde regio.

Saamhorigheid

Het gebied rond het historische centrum onderging een grote opknapbeurt. Daarmee willen de gemeente en het Centrummanagement het gebied rond de haven meer laten aansluiten bij het centrum. Etalages van leegstaande panden, die er nog altijd zijn, worden netjes aangekleed en ook de winkelstraten zoals de Molendijk, Oostdijk, en de beide Voorstraten zien er verzorgd uit met kleurrijke vlaggenbij de ingangen en dito bloembakken aan de lantaarnpalen. „Het is zaak de verwachtingen van de klant te overtreffen”, vindt Henk Preesman, voorzitter van het Centrummanagement. „De tijd van gewoon de deur opengooien in de verwachting dat de klanten vanzelf komen, is echt voorbij. Je zult je echt moeten onderscheiden. Het is de kunst de verwachtingen van de klant steeds weer te overtreffen. Daar hoort ook een kritische blik op de winkel bij. Je zult van tijd tot tijd de zaak eens moeten moderniseren en opfrissen.”

Alle activiteiten van het Centrummanagement worden gefinancierd door de ondernemers en middenstand in Oud-Beijerland en een jaarlijkse bijdrage van de gemeente die bovendien ambtelijke ondersteuning inzet. „Niettemin zal fors investeren nodig blijven,” denkt wethouder Kievit (economie). „We zullen verder moeten inzetten op communicatie en de betrokkenheid van de ondernemers mag hier en daar nog wel wat vergroot worden.”

Want ook al is de samenwerking en saamhorigheid onder de winkeliers sterk verbeterd, het blijkt dat sommige ondernemers niet goed weten wat het centrummanagement nou eigenlijk precies doet. En ook de communicatie met de gemeente is een punt van aandacht aangezien soms onduidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is, bijvoorbeeld bij de organisatie van een evenement.

Koopavond

Al die inzet, evenementen en inhaalslagen moeten wel ergens toe leiden natuurlijk. Het gaat beter, maar de stijgende lijn is broos. Uit onderzoek blijkt er een lichte stijging van het aantal centrumbezoekers te zijn en een al even lichte omzetstijging. Acties om de loop wat meer in de vrijdagse koopavond te krijgen, zijn gestopt. De wekelijkse koopavond heeft het ook in Oud-Beijerland moeilijk. „We hebben een tijdje eens per maand een koopavond met allerlei activiteiten georganiseerd”, vervolgt Preesman. „Veel inzet met eigenlijk weinig resultaat. Trekken aan een dood paard, daar zijn we mee gestopt.”

De leegstand in het winkelbestand blijft ongeveer op hetzelfde niveau, al is een verschuiving zichtbaar naar de randen van het centrum. De neuzen van de ondernemers staan dan wel de goed kant op, van Preesman mag het hier en daar wel een tikkeltje spannender in de winkelstraten. „Winkelen in Oud-Beijerland is voor veel bezoekers eerder vertrouwd dan spannend. Dat is een uitdaging voor elke ondernemer. Als dat lukt, floreert ook het centrum. Die twee trekken elkaar absoluut aan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer