Binnenland

Gelderland wil fietsen ambitieus stimuleren

Ambitieus. Zo kan de onlangs uitgebrachte nota ”Fietskoers” van het Gelderse provinciebestuur worden omschreven. Het landsdeel wil samen met het rijk forenzen uit de auto en op de fiets krijgen.

Gijsbert Wolvers
2 December 2014 06:56Gewijzigd op 15 November 2020 14:49
Scholieren zijn een belangrijke doelgroep voor het fietsen.„Veel mbo’ers gaan straks met het OV.“ beeld André Dorst
Scholieren zijn een belangrijke doelgroep voor het fietsen.„Veel mbo’ers gaan straks met het OV.“ beeld André Dorst

Maar het provinciebestuur heeft ook regionale motieven. Gelderland werd door bezoekers van de site fietsen.123.nl voor de derde keer op rij gekozen tot Fietsprovincie van het jaar. „Wij willen in 2015 opnieuw benoemd worden tot fietsprovincie van het jaar”, aldus de nota. Bovendien: meer fietsen verkopen is goed voor de Gelderse fietsproducenten Gazelle (Dieren) en Sparta (Apeldoorn).

Met het rapport neemt Gelderland een voorschot op de toekomst. In Nederland rijden al 1 miljoen elektrische fietsen. Daarnaast verschijnt de snelle e-bike steeds vaker op de fietspaden. Deze speed pedelec haalt 45 kilometer per uur. Bovendien kan een gebruiker met dit vervoersmiddel veel langere afstanden afleggen dan het gemiddelde fietsritje nu. Dat bedraagt slechts 7,5 kilometer.

Overigens moet de speed pedelec nog wel een juridische plaats krijgen in de regeltjes. Naar verwachting zullen in 2017 voor dit gevaarte dezelfde regels gelden als voor de bromfiets. De helm wordt dan verplicht, maar is nu al aan te raden.

Doorfietsroutes

Fietssnelroutes vormen het toverwoord in ”Fietskoers” en andere nota’s. De lange fietspaden moeten grote steden met elkaar verbinden en zo forenzen verlokken op de fiets te stappen.

De eerste Gelderse fietssnelweg is die tussen Apeldoorn en Deventer. Momenteel worden er nogal wat rond het stedenknooppunt Arnhem-Nijmegen aangelegd. Talrijke staan op de rol. „Snelfietsroutes zijn niet zozeer bedoeld om snel te fietsen, maar zijn paden waarop fietsers voorrang hebben ten opzichte van auto’s”, zegt Ivo Smit van de Fietsersbond Gelderland. „Ze heten daarom ook wel doorfietsroutes.”

Een andere optie is Park & Bike. Momenteel loopt er een proef in de oksel van de snelwegen A12 en A50 om auto’s te parkeren en met de fiets verder te gaan.

67-plussers

Naast forenzen behoren ook scholieren en studenten tot de doelgroep die op de fiets moet stappen. Het rapport spreekt de vrees uit dat minderjarige mbo’ers, die vanaf september 2017 gratis openbaar vervoer krijgen, de fiets zullen laten staan. Een ongezonde ontwikkeling, aldus de nota. Verder zijn de opstellers bang dat door een oplevende economie jongeren vaker een auto zullen kopen.

Ook wordt er een nieuwe categorie genoemd, de ”67-plussers”. Voor deze groep worden cursussen aanbevolen, om de senioren te laten wennen aan die snelle e-bike. Winkelend publiek is gediend met goed uitgeruste stallingen. Mét toiletten, watertappunten en oplaadpunten voor elektrische fietsen.

Hamvraag is altijd hoeveel geld de politiek wil besteden aan deze mooie plannen. Het rijke Gelderland besteedde de afgelopen vier jaar 65 miljoen euro aan fietsplannen. Dat geld is volgend jaar op, zegt Minke Pronker, een van de opstellers van diverse provinciale fietsnota’s.

Provinciale Staten praten begin volgend jaar over de nota Fietskoers. „Maar die willen vaak niet over hun graf heen regeren”, aldus Pronker. In maart aanstaande zijn er namelijk Provinciale Statenverkiezingen.

Genen

Ivo Smit van de Gelderse Fietserbond schat de situatie optimistisch in. „Ik denk dat verantwoordelijk gedeputeerde Conny Bieze een goede kans maakt om terug te komen. De VVD heeft haar weer op de lijst gezet. Maar het kan natuurlijk zijn dat andere partijen andere keuzes maken.” En het fietsen lagere prioriteit geven.

Hoewel het Gelderse beleid –„een vooruitstrevende provinciale koers voor fiets”– brede steun heeft in de Staten, is het laatste woord aan de politiek, en in maart aanstaande aan de kiezer. Zit fietsen inderdaad „in de Gelderse genen?”

www.geldersfietsnet.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer