Steef de Bruijn: Houding uit eerste eeuw is nodig bij leren met ict
Woordgerichtheid, pelgrimschap, altruïsme: een greep uit de vaardigheden uit de eerste eeuw die een jongere nodig heeft om goed te functioneren in de digitale wereld. Het reformatorisch onderwijs kan met zulke waarden iets toevoegen aan het debat over ict en onderwijs, dat nu vooral gaat over competenties die horen bij de 21e eeuw.
Dat zei Steef de Bruijn, lector nieuwe media in vorming en onderwijs aan Driestar Hogeschool, vrijdag tijdens een conferentie in Gouda over ict in het onderwijs. De bijeenkomst was georganiseerd door het lectoraat en Dorvo, het directieoverleg van het reformatorisch voortgezet onderwijs.
De ontwikkelingen rond ict en leren gaan snel. De Bruijn wijst op de opkomst van Oculus Rift, een bril waarmee de kijker een nieuwe 3D-wereld binnentreedt. „Deze week verscheen een soort Bosatlas daarop. Die zou zomaar toepasbaar kunnen zijn in de aardrijkskundeles. Het onderwijs verandert door de komst van nieuwe media.”
Tussen de lijntjes leren schrijven is niet meer zo nodig, aldus een deskundige. Het gaat nu om andere vaardigheden: die van de 21e eeuw. Moet het reformatorisch onderwijs meegaan met deze ontwikkelingen? De Bruijn: „Er zit een keerzijde aan de snelle ict-ontwikkelingen. Leerlingen vinden het vaak moeilijk zich te concentreren.”
Het reformatorisch onderwijs kan iets toevoegen aan het debat over ict en leren. „Niet alleen de vaardigheden van de 21e eeuw zijn nodig, we moeten die aanvullen met waarden uit de Bijbel en de hellenistische cultuur: pelgrimschap, duurzaam leren en matigheid zijn van groot belang voor onze media-attitude.”
Concrete adviezen
Tijdens het symposium werd Digileerwijzer getoond, een online meetinstrument voor docenten en schoolmanagers die hun vraagt naar hun visie op onderwijs en media, en die vervolgens met allerlei concrete adviezen komt over nieuwe media in het onderwijs. Begin 2015 moet Digileerwijzer beschikbaar zijn.
Het vertrekpunt bij het opstellen van het meetinstrument is een raamwerk over mediawijsheid dat het lectoraat ontwikkelde. De Bruijn: „Het concept is toepasbaar in zowel basis-, voortgezet als beroepsonderwijs en ook in andere opvoedsituaties als kerkelijk jeugdwerk. De waarden uit de eerste eeuw vormen de basis voor het raamwerk.”
Media in de les
Docenten en schoolleiders gingen tijdens het symposium met elkaar in gesprek over onderwijs en ict. „We kunnen veel gemak hebben van digitale middelen in het onderwijs. Een docent moet zich daarom professionaliseren en weten hoe media in de les werken”, aldus een docent.
Arno Reints van het Expertisecentrum Leermiddelenontwikkeling adviseert docenten kritisch te zijn op de kwaliteit van digitale leermiddelen. „Die moeten het leerproces ondersteunen. Digitale leermiddelen zorgen nogal eens voor een informatieoverload, terwijl ze gericht moeten zijn op het verwerven van kennis.”