‘Vriendelijke’ envelop laat debiteuren betalen
Het versturen van een aanmaning in een ‘vriendelijke’ envelop doet het aantal betaling met bijna 10 procent toenemen.
Dat blijkt uit onderzoek van Incassade Deurwaarders en Incasso in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
Incassade en RUG ontwikkelden samen de envelop: vijf illustraties trekken de aandacht en nodigen uit tot openen. Het inzetten ervan leidde niet alleen tot meer betalingen, ook was er een toename van ruim 10 procent van debiteuren die contact opnam om de betalingsmogelijkheden te bespreken.
De geïllustreerde envelop komt voort uit het wetenschappelijk onderzoek van de RUG en Incassade naar het motiveren van debiteuren om actie te ondernemen. De gedachte achter de envelop is dat je vanaf het allereerste contactmoment met je doelgroep positief moet zijn in de communicatie.
Dat de oplossingsgerichte aanpak van Incassade rendement behaalt, bleek ook uit eerder wetenschappelijk onderzoek van het deurwaarders- en incassobureau in samenwerking met de RUG. Zo bleek een vriendelijke aanmaning meer effect te hebben dan een boze brief waarbij gedreigd wordt met de negatieve gevolgen van een betalingsachterstand.