Binnenland

Wielerclub neemt Utrecht over tijdens Tourstart

UTRECHT. Utrecht draagt volgend jaar tijdens de start van de Tour de France in die stad tal van verantwoordelijkheden over aan Amaury Sport Organisation (ASO), het bedrijf achter het wielerevenement.

Redactie regio
11 November 2014 09:46Gewijzigd op 15 November 2020 14:15
beeld ANP
beeld ANP

Dat blijkt uit het contract met de Franse tourorganisatie ASO dat het Utrechtse stadsbestuur gisteren heeft gepubliceerd, nadat de Volkskrant en RTL Nieuws met succes een beroep hadden gedaan op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).

Franse motoragenten zullen het peloton begeleiden. ASO krijgt het exclusieve recht op alle wegen op de route en eist een vliegverbod boven het parcours, zodat de eigen helikopters vrij baan hebben tijdens de start van de Tour de France op 4 juli 2015.

Ook moet de gemeente ongestoord mobiel telefoonverkeer garanderen. Het mobiele netwerk raakt bij zulke grote evenementen geregeld overbelast en valt dan uit. ASO eist gratis en ongestoord gebruik van door hemzelf uitgekozen telefoon- en internetdiensten.

Verder claimt ASO persvoorlichters van de gemeente Utrecht, onder andere voor het maken van persberichten.

Daarnaast mag de gemeente hooguit 10 euro parkeergeld vragen op tijdelijke parkeerterreinen voor bezoekers. Gewoonlijk lopen in het centrum van Utrecht de parkeertarieven op straat op tot meer dan 25 euro, maar daar steekt ASO tijdens de Tourstart een stokje voor.

Ook bepalen de Fransen wat er langs het parcours wel en niet aan eten en drinken mag worden verkocht. Zo verbiedt de ASO in een straal van 500 meter van de start en finish de verkoop van eten en drinken. Een uitzondering geldt voor de bestaande winkels.

Utrecht moet verder zorgen voor een hoofdkwartier voor de organisatie van 7500 vierkante meter en een perscentrum geschikt voor 500 journalisten, en voor geschikte parkeerplaatsen voor de 2000 auto’s van de Tour en van de vele volgauto’s van de 198 wielrenners.

Ook is de stad verantwoordelijk voor de openbare orde, afzettingen, medische voorzieningen en geluids- en beeldinstallaties. Na afloop van de Tourstart moet de gemeente ervoor zorgen dat noodbruggen en tijdelijke wegen weer worden weggehaald.

Al het afval moet tijdens de Tourstart wordt opgevangen in bakken en containers en op milieuvriendelijke wijze wordt gesorteerd. Vanzelf op kosten van de gemeente Utrecht, die daarvan verantwoording moet afleggen aan ASO.

Op 26 maart, honderd dagen voor de start van de Tour de France, is er een groot publieksevenement in Utrecht.

Utrecht betaalt ASO 4 miljoen euro om het evenementen te mogen organiseren. ASO biedt op zijn beurt Utrecht aan om met zes volgauto’s in de reclamekaravaan mee te rijden. Uiteraard zal ASO deze auto’s vooraf moeten goedkeuren.

De Utrechtse Tourorganisatie heeft de begroting nog niet helemaal rond. De kosten van de Tourstart voor Utrecht zijn begroot op 6,8 miljoen euro. Er ontbreekt nog ongeveer een half miljoen euro. Utrecht hoopt er echter 30 miljoen euro aan te verdienen. Dat is het bedrag dat Rotterdam in 2010, toen de Tour daar startte, binnenhaalde.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer