Buurgemeenten Rotterdam roeren zich over plannen met parkeerplaatsen
ROTTERDAM. Met het huishoudboekje van buurgemeenten hebben lokale overheden gewoonlijk weinig te maken. Een korte alinea uit de Rotterdamse begroting van 2015 zorgt echter voor gefronste wenkbrauwen bij de veertien omliggende gemeenten. Rotterdam wil gaan verdienen aan P+R-plaatsen die mede door buurgemeenten zijn betaald.
Met ruim 1700 parkeerplaatsen is Kralingse Zoom in Rotterdam sinds eind vorig jaar een van de grootste P+R-locaties van Nederland. Tot die tijd kon iedereen er vrij parkeren. De komst van een parkeergarage met 1040 vakken veranderde dit: alleen wie op bus of metro overstapt, stalt zijn auto er nog gratis. Anderen betalen zo’n 1,70 euro per uur, met een maximum van 17 euro per dag.
Onder de 12.000 reizigers die metro- en busstation Kralingse Zoom dagelijks verwerkt, stalt dan ook een fiks aantal mensen de auto op het naastgelegen parkeercomplex, aldus regionale vervoerder RET.
Om zijn begroting sluitend te krijgen, ziet Rotterdam hier kansen liggen. Met ingang van 2015 wil de stad ov-reizigers 2 euro per auto laten betalen op zijn P+R-locaties, waaronder Kralingse Zoom. Met de maatregel hoopt de Maasstad komend jaar 2,2 miljoen euro extra te incasseren en in volgende jaren zelfs het dubbele.
Dat is echter tegen het zere been van de veertien buurgemeenten die samen met Rotterdam de Stadsregio Rotterdam vormen. Om de recente uitbreiding van P+R Kralingse Zoom mogelijk te maken lapte de stadsregio namelijk 40 miljoen euro. Rotterdam betaalde de resterende 13 miljoen. De stadsregio deed dit om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, en daarmee de parkeerdruk en de belasting van het milieu in de binnenstad te verminderen. Ook aan de P+R-locaties Slinge en Alexander leverde de buurgemeenten een substantiële bijdrage.
Vooral Capelle aan den IJssel roert zich. „Ik ben verontwaardigd en ernstig verbaasd”, zei verkeerswethouder Van Sluis tegenover RTV Rijnmond over de collegeplannen van de grote buurgemeente. Ze zouden niet alleen tegen gemaakte afspraken binnen de stadsregio indruisen, maar Capelle vreest ook een toestroom van auto’s richting de gratis P+R Capelsebrug in het IJsseldorp. Van Sluis: „Alsof we daar al geen parkeerproblemen hadden.”
Rotterdam zegt het plan te blijven verdedigen, maar ook in eigen gelederen klinken kritische geluiden. Een woordvoerder van ChristenUnie-SGP: „De afgelopen jaren is er volop geïnvesteerd in goede P+R-faciliteiten om bezoekers zo veel mogelijk ertoe te verleiden hun auto aan de rand van de stad neer te zetten. Dit beleid, dat ook moet bijdragen aan een betere luchtkwaliteit, helpt het stadsbestuur vakkundig om zeep door een financiële prikkel weg te nemen. Doorkarren naar het centrum wordt zo weer een stuk aantrekkelijker.”
De automobilisten die gebruikmaken van Kralingse Zoom reageren verdeeld op de plannen. Een jong stel zet de auto in een van de parkeervakken. Dat doen ze hier dagelijks, vertellen ze. Met het openbaar vervoer gaan ze vervolgens verder. Van het gemeentelijke plan hadden ze nog niet gehoord, maar de man is er stellig over: „Het gaat ook niet gebeuren, denk ik. Maar als u het niet erg vindt, gaan we gauw verder.”
Een Belgische zakenvrouw stapt net in haar witte BMW. Voor haar werk komt de geboren Rotterdamse hier minstens eens per maand. De plannen verbazen haar niet. „In Amsterdam hebben ze iets soortgelijks begin dit jaar al afgeschaft. Daar moest je 8 euro voor een P+R-plaats betalen, maar je kon daarna gratis met het ov reizen.” Ze kan wel opbrengen begrip voor het stadsbestuur. „Van mij mag het gratis blijven, maar het kost de gemeente natuurlijk geld. Die 2 euro wil ik dan wel betalen. Maar het moet wel aantrekkelijk blijven om hier te parkeren in plaats van in de stad.”
Studente Louise Ebskamp laat hier ook graag haar auto achter, op weg naar school. „Juist omdat het gratis is.” Als de gemeente parkeergeld gaat vragen, zal zij hier niet zo snel meer komen. „Misschien alleen bij tentamens, of zo. Op gewone schooldagen zal ik misschien direct van huis met het openbaar vervoer gaan. Of ik zet mijn auto verderop neer, bij de sportvelden.”
De kwestie geeft zo veel onrust in de stadsregio, dat er een extra vergadering over het Rotterdamse voornemen wordt belegd. „Dat gebeurt eind deze of begin volgende maand”, meldt woordvoerder Pieter Maassen.
Een deining als deze komt binnen het samenwerkingsverband zelden voor. Dat Rotterdam teruggefloten wordt, lijkt er echter niet in te zitten. „We willen van gedachten wisselen over de effecten van de invoer voor P+R-locaties in de omgeving”, verklaart Maassen. „Het was logisch en gewenst geweest als Rotterdam vooraf overleg had gevoerd.”