OV-chipkaart gaat toch door
De invoering van de landelijke chipkaart voor het openbaar vervoer gaat toch door. De Nederlandse Spoorwegen willen nu wel investeren in het systeem dat al het betalingsverkeer van deze kaart regelt.
Dat heeft een woordvoerder van Trans Link Systems (TLS) gezegd. Dit bedrijf regelt de invoering van de chipkaart. De aandeelhouders zijn de OV-bedrijven Connexxion, NS, GVB, RET en HTM.
De NS weigerde eerder tientallen miljoenen euro’s in het project te stoppen, omdat een aantal vervoersbedrijven onvoldoende garandeerden het systeem daadwerkelijk te gaan gebruiken. Alle vervoerders hebben donderdag echter voldoende garanties gegeven.
Zonder het centrale betalingssysteem is het vrijwel onmogelijk een landelijke chipkaart in te voeren. Het berekent hoeveel een reiziger moet betalen als hij bijvoorbeeld in Leiden de bus neemt en daarna op de trein stapt. Ook bepaalt het systeem hoe dit bedrag over de vervoerders wordt verdeeld.
De chipkaart moet in 2007 het betaalmiddel worden in al het openbaar vervoer. Volgend jaar moet het elektronisch vervoerbewijs bij wijze van proef in Rotterdam in gebruik zijn genomen. De NS introduceert tegelijkertijd op de lijn Rotterdam CS-Hoek van Holland de OV-chipkaart.