Binnenland

Mansveld: Uitbreiding Valleilijn te duur

DEN HAAG. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil niet investeren in uitbreiding van de Valleilijn, de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede/Wageningen.

Van onze correspondent
1 October 2014 09:10Gewijzigd op 15 November 2020 13:16
Een treinstel op de Valleilijn bij Meulunteren. Beeld Wikipedia, Richard Krol
Een treinstel op de Valleilijn bij Meulunteren. Beeld Wikipedia, Richard Krol

Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer. Onderzoek wijst volgens Mansveld uit dat zowel een kwartierdienst op de gehele Valleilijn (in plaats van alleen tussen Amersfoort en Barneveld-Centrum) als een doorgaande verbinding naar Arnhem mogelijk is. Alleen zijn daar wel aanzienlijke kosten aan verbonden, en dat geld heeft de staatssecretaris er niet voor over.

Een kwartierdienst op de gehele Valleilijn gaat ruim 46 miljoen euro kosten, zo is berekend. De kosten van een doorgaande verbinding tot Arnhem liggen tussen de 12 en de 24 miljoen euro. „Alleen voor het doorrijden naar Arnhem van de huidige halfuurdienst op de Valleilijn in de huidige dienstregeling zijn geen extra investeringen in de infrastructuur nodig”, aldus Mansveld. Een doorgaande verbinding naar Arnhem betekent wel een zwaardere belasting van de dienstregeling.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer