VVN bepleit goede informatie over nieuwe verkeersborden
DEN HAAG. Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt dat de overheid de verkeersdeelnemers de komende maanden goed moet informeren over de veertien nieuwe verkeersborden die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) per 1 januari 2015 wil invoeren.
„Die communicatie is heel belangrijk, want anders worden mensen straks geconfronteerd met borden die ze niet eerder hebben gezien en waarvan ze de betekenis niet kennen. Dat zou gevaarlijke verkeerssituaties kunnen opleveren”, aldus een VVN-woordvoerster vrijdag.
Op advies van de NEN-commissie Verkeerstekens, waarin onder meer provinciale en lokale wegbeheerders zijn vertegenwoordigd, heeft Schultz besloten het aantal verkeersborden uit te breiden. Het is voor het eerst sinds 2006 dat er een aantal verkeersborden bij komt. Toen werden er acht soorten verkeersborden toegevoegd. Volgens VVN telt Nederland nu 161 verschillende verkeersborden. Het voorstel van de minister wordt in principe niet door de Tweede Kamer behandeld. Maar als de Kamer daarom vraagt, kan het alsnog in het parlement aan de orde komen.
Duidelijkheid
Met de nieuwe borden wil de minister voor meer duidelijkheid in het verkeer zorgen en optreden tegen de wildgroei aan borden langs de kant van de weg. Provinciale en gemeentelijke wegbeheerders zetten nu soms borden van eigen makelij neer omdat de standaardborden niet altijd voldoen.
Op nieuwe borden wordt vanaf begin volgend jaar duidelijker aangegeven op welke banen bussen en trams moeten rijden. Ook bij stroken die alleen bestemd zijn voor vrachtwagens komt een ander bord te staan. Nu staan op de voor vrachtwagens, trams en bussen gereserveerde rijstroken nog verbodsborden, met daarbij een onderbord voor de categorieën waarvoor daar een uitzondering geldt.
„Dat kan voor mensen uit het buitenland verwarrend zijn, want de meesten kunnen niet lezen wat er staat. Een bord met daarop een bus of een tram is duidelijker”, zegt de voorzitter van de NEN-commissie Verkeerstekens, verkeersdeskundige John Boender. Schultz komt ook in het geweer tegen files en gevaarlijke situaties op wegen waar tractoren rijden. Met een nieuw bord wordt bestuurders van landbouwvoertuigen straks duidelijk gemaakt dat ze verplicht zijn passeerstroken daadwerkelijk te gebruiken.
Net als VVN onderstreept Boender het belang van een goede communicatie over de nieuwe verkeersborden. „Als definitief is besloten tot de invoering van de maatregel, zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu het startsein geven voor de voorlichting erover”, zegt Boender. „Er zullen persberichten komen en ik kan me ook voorstellen dat de ANWB wordt gevraagd een artikel over het onderwerp in de Kampioen te plaatsen. Ook zullen producenten van lesmateriaal voor verkeerscursussen het verzoek krijgen een vraag over de nieuwe borden op te nemen.”
Overvallen
VVN en de ANWB laten weten dat ze zich overvallen voelen door het deze week naar buiten gebrachte ontwerpbesluit van Schultz. ,Het stoort ons wel een beetje dat we niet zijn geraadpleegd en nu pas weten dat er op 1 januari nieuwe verkeersborden komen”, aldus een woordvoerder van de ANWB. „Voor ons en voor andere uitgevers van lesmateriaal over verkeer blijft er nog maar weinig tijd over om onze filmpjes, dvd’s en boeken aan te passen.”
Over het nut van de nieuwe verkeersborden houdt de ANWB-zegsman zich op de vlakte. „We zijn niet bij discussie over de uitbreiding van het aantal verkeersborden geweest. We weten dus niet op basis van welke argumenten het plan tot stand is gekomen en op welke plaatsen de nieuwe borden moeten komen.”
VVN betwijfelt of de nieuwe borden veel effect zullen hebben. „Ik zie er niet veel nieuws in”, laat de woordvoerster weten. „Een bord om te wijzen op de speciale stroken voor vrachtwagens is er al. Alleen gaat het er anders uitzien. Het enige nieuwe zou dat nieuwe bord voor landbouwverkeer kunnen zijn.”