NS haalt alles uit de kast voor huwelijk
De Nederlandse Spoorwegen halen alles uit de kast om het komen en gaan van Oranjefans op de prinselijke huwelijksdag goed te laten verlopen. De totale kosten van de voorbereiding en de extra inzet van personeel en materieel bedragen ongeveer 1 miljoen euro.
Een woordvoerder van de NS heeft donderdag de laatste aanpassingen voor het vervoer van en naar de hoofdstad bekendgemaakt.
De NS zal voor 8.00 uur richting Amsterdam extra treinen inzetten vanuit Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Den Helder, Huizen, Amersfoort, Lelystad en Eindhoven. De rest van de dag geldt de gewone zaterdagsdienst, al zijn de treinen wel langer. „Daardoor hebben we 30 tot 35 procent extra zitplaatsen”, zegt de NS-woordvoerder. In totaal zetten de Spoorwegen tot 200 extra conducteurs en machinisten in.
De NS is bij de voorbereidingen uitgegaan van het verwachte bezoekersaantal van de gemeente Amsterdam. Die schat dat 140.000 tot 190.000 enthousiastelingen naar de hoofdstad komen om een glimp op te vangen van Willem-Alexander en zijn bruid Máxima. Volgens dezelfde schattingen komt eenderde tot de helft van die mensen met de trein.
„Het aantal mensen is het probleem niet”, aldus de woordvoeder. „Wel is het afwachten én cruciaal hoeveel mensen er in één keer tegelijk komen.” Om ook grote pieken op te kunnen vangen, heeft de NS Amsterdam-Centraal in geografische zones verdeeld. „De treinen kruisen elkaar zo min mogelijk. Als er dan wat misgaat, haal je de olievlekwerking eruit”, legt de NS-man uit.
Ook rijdt het personeel voor de gelegenheid vrijwillig een ’rondje om de kerk’. „Dat is in goed overleg gegaan”, haast de woordvoerder zich te zeggen. Het personeel is de hele dag dus gekoppeld aan dezelfde trein.
De treinen komen door de verdeling in geografische zones op andere perrons aan dan gebruikelijk. „Normaal rijden de treinen als het ware kriskras door elkaar, nu volgen ze een eigen spoor en komen ook gecoördineerd binnen.” De tijdelijke aankomst- en vertrekperrons worden met oranje borden aangegeven.
De spoorwegpolitie zet ruim 300 man in. Afgelopen Koninginnedag werden vijftig mensen ingezet. Zij zullen op en rond het station toezicht houden en ook in de treinen. Ook Railinfrabeheer heeft een team klaarstaan om in te grijpen bij calamiteiten, zoals het knappen van bovenleidingen. Bovendien heeft de Railverkeersleiding extra mensen ingezet.