Binnenland

Aansluiting A1/A30 nog geen volwaardig knooppunt

Nog dit jaar wordt de invoegstrook op de A1 bij Barneveld richting Hoeve­laken en Amersfoort met een halve kilo­meter verlengd. Een tijdelijke oplossing, vindt de transportsector. Diverse partijen pleiten voor een volwaardig verkeersknooppunt A1/A30, met onder meer een vloeiende afslag van de A30 richting Apeldoorn.

Jan Kas
6 September 2014 19:44Gewijzigd op 15 November 2020 12:46
De gemeente Barneveld en de regio FoodValley (Gelderse Vallei) lobbyen voortdurend voor een beter knooppunt tussen de A1 en A30. Foto: het knooppunt vanuit een luchtballon. Foto geenhoogtevrees.nl
De gemeente Barneveld en de regio FoodValley (Gelderse Vallei) lobbyen voortdurend voor een beter knooppunt tussen de A1 en A30. Foto: het knooppunt vanuit een luchtballon. Foto geenhoogtevrees.nl

Rijksweg A30 (Ede-Barneveld) eindigt bij de A1 (Amersfoort-Apeldoorn) met verkeerslichten. „Het knooppunt is nooit ontworpen om twee autosnelwegen op elkaar aan te laten sluiten”, zegt woordvoerder Bertil Rebel van de gemeente Barneveld. Wie vanuit Barneveld of Ede naar Apeldoorn wil rijden, moet voor de oprit van de A1 vaak wachten voor rood.

Van een vlotte doorstroming is geen sprake. Hier wreekt zich dat de A30 ruim veertig jaar geleden werd aangelegd als een bescheiden provinciale weg tussen de A1 en Lunteren. Geleidelijk aan is hij gepromoveerd tot rijksweg en een 18 kilometer lange schakel tussen de twee belangrijkste oost-westverbindingen van Nederland, de A1 en de A12 (Utrecht-Arnhem).

In 2004 werd het laatste ontbrekende deel tussen Ede en de A12 geopend. Op knooppunt Maanderbroek bij Ede lopen de A30 en de A12 als vanzelfsprekend in elkaar over. Bij Barneveld is het heel wat minder goed geregeld.

„Vooral de haakse bochten en de helling van de A30 richting A1 geven problemen”, schetst Rebel. „De verkeerslichten werken stagnerend, terwijl zich steeds meer verkeer aandient. In de ochtend- en de avondspits is het er bijzonder druk.”

De gemeente Barneveld en de regio FoodValley (Gelderse Vallei) lobbyen voortdurend voor een verbeterd knooppunt.

Toekomstvast

Een totale aanpak met fly-overs, ongelijkvloerse verbindings­wegen, zoals bij Maanderbroek, kost veel geld, beseft Barneveld. De kosten van het op die manier „toekomstvast maken van knooppunt A1/A30” worden in een rapport van de provincies Gelderland en Utrecht, FoodValley en de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu becijferd op 20 tot 40 miljoen euro. Barneveld stelt daarom een gefaseerde verbetering voor. Rebel: „In elk geval is er grond beschikbaar voor een nieuwe afbuigstrook van de A30 naar de A1, zodat weggebruikers niet meer via verkeerslichten hoeven voor te sorteren.”

Op het verlanglijstje staat ook een tweebaans vloeiende uitvoegstrook van de A1 naar de A30 vanuit Amersfoort richting Ede. Eind vorig jaar werd de bestaande verbindingsweg al verbreed naar twee rijstroken en vloeiender gemaakt om filevorming bij de afrit van de A1 te voorkomen.

Binnenkort wordt de invoegstrook op de A1 in de richting Amersfoort met 500 meter verlengd. Hij sluit dan aan op de uitvoegstrook naar de verderop gelegen parkeerplaats Uilengoor bij Terschuur. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht en de gemeente Barneveld financieren deze aanpassing. „Eind deze maand wordt de aannemer gekozen en per 
1 december moet de verlengde invoegstrook worden opgeleverd”, bevestigt woordvoerster Melanie Cramer van Rijkswaterstaat.

„Als tijdelijke oplossing is dit een nieuwe stap naar een volwaardig verkeersknooppunt A1/ A30”, oordeelt Leander Hepp, beleidsmedewerker van belangenorganisatie Transport en Logistiek Nederland. „De bestaande invoegstrook is erg kort, terwijl het vrachtverkeer er moeilijk snelheid kan maken. Aan het begin ligt namelijk een haakse bocht, daarna loopt de weg in een grote boog naar rechts omhoog. Door de lage snelheden van het vrachtverkeer op de invoegstrook ontstaan, als het op de A1 niet zo vol is, grote snelheidsverschillen tussen invoegend en doorgaand verkeer. Bij verkeersdrukte op de A1 kan het vrachtverkeer nauwelijks invoegen.”

Brandbrief

Met de verlenging van de invoegstrook alleen is TLN niet tevreden. „We pleiten al jaren voor opwaardering van de aansluiting A1/A30”, aldus Hepp. „Niet alleen de doorstroming, ook de verkeersveiligheid komt steeds meer in het geding. Dat geldt zeker als knooppunt Hoevelaken over een paar jaar wordt aangepakt en er meer verkeer over de aansluiting A1/A30 zal rijden. Meer verkeer betekent meer in- en uitvoegen, meer files en waarschijnlijk ook meer ongelukken.”

Op initiatief van de VVD schreef de provincie Gelderland het ministerie van Infrastructuur en Milieu deze zomer een brandbrief over het knooppunt. VVD-Statenlid Prins: „De afgelopen jaren is de verkeersdruk daar sterk toegenomen. Dat heeft grote gevolgen voor de doorstroming en voor de bereikbaarheid van de regio’s Amersfoort en FoodValley. Het knooppunt zou verbeterd moeten zijn voordat wordt begonnen met de geplande langdurige wegwerkzaamheden bij Hoevelaken. Veel extra verkeer van en naar de Randstad zal dan de omleidingsroute via A1 en A30 gebruiken.”

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) lijkt de hartenkreet niet te honoreren. „Er zijn zo veel meer wensen en knelpunten dan wij met elkaar kunnen realiseren. We moeten een afweging maken over het hele land waar we de euro het beste kunnen inzetten”, zei ze deze zomer in een overleg met de Tweede Kamer, ná ontvangst van de brief vanuit Gelderland.

„Uit nationale analyse van mobiliteit en capaciteit komt het knooppunt A1/A30 niet naar voren als knelpunt. Mocht dat bij een volgende analyse wel zo zijn, dan zouden we dit knelpunt op enig moment mee kunnen nemen in het meerjarenprogramma voor investeringen. Nu is dat echter niet aan de orde.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer