Binnenland

Fietsen naar school zorgt voor betere concentratie

HEERLEN. Dat lichamelijke acti­viteit, zoals sporten of naar school fietsen, goed is voor de gezondheid van jongeren is al langer bekend. Dat er ook een verband bestaat met de schoolprestaties bleek vrijdag uit onderzoek van de Open Universiteit.

Redactie regio
22 August 2014 22:17Gewijzigd op 15 November 2020 12:30
HEERLEN. Fietsen naar school levert een betere concentratie op, maar zorgt niet voor betere prestaties, zo blijkt uit onderzoek. beeld ANP
HEERLEN. Fietsen naar school levert een betere concentratie op, maar zorgt niet voor betere prestaties, zo blijkt uit onderzoek. beeld ANP

Leerlingen die veel bewegen, presteren beter op taken waarbij ze zich goed dienen te concentreren en zich niet moeten laten afleiden. Maar gek genoeg halen ze geen hogere cijfers.

Onderzoekers van het Welten-instituut van de Open Universiteit voerden een groot onderzoek uit onder middelbare scholieren 
naar het verband tussen lichamelijke activiteit en schoolprestaties: de Goals-studie (Grootschalig onderzoek naar activiteiten van Limburgse scholieren).

De 440 middelbare scholieren droegen een week lang, 24 uur per dag, een bewegingsmeter op het bovenbeen. Die meter regis­treerde hoeveel, wanneer en hoe intensief ze bewogen.

Daarnaast maakten de scholieren een aantal cognitieve tests en werd er gekeken naar de schoolcijfers.

Uit de resultaten blijkt dat actieve leerlingen beter presteren bij tests waarbij ze zich aandachtig moeten concentreren en storende factoren dienen te negeren. Een goed concentratievermogen is van groot belang om goed te kunnen presteren op school.

Opmerkelijk genoeg bleek ook dat de actieve scholieren niet per se hogere schoolcijfers halen dan minder actieve leerlingen. De onderzoekers vermoeden dat die jongeren minder tijd (hebben om te) besteden aan hun huiswerk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer