Eenvoudiger regeling eigen bijdrage AWBZ
Bewoners van een AWBZ-instelling voor verpleging en verzorging hoeven straks geen ingewikkeld formulier meer in te vullen voor de verplichte eigen bijdrage. Staatssecretaris Vliegenthart van Volksgezondheid zal het eigenbijdragesysteem drastisch vereenvoudigen per januari 2003.
Dit heeft ze donderdag in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Om alle betrokken instanties de tijd te geven de nieuwe regeling in te voeren, blijft dit jaar de gebruikelijke herziening van de eigen bijdrage op 1 juli achterwege.
Nu moeten cliënten nog elk jaar een ingewikkeld formulier invullen met alle persoonskenmerken en inkomsten, waarbij veel aftrekposten mogelijk zijn. Het zorgkantoor berekent met die gegevens jaarlijks de eigen bijdrage.
Voortaan hoeft een toekomstig bewoner alleen naam, adres, type verzekering en sofinummer door te geven. Er komt een eenmalig inkomensonderzoek waarbij het verzamelinkomen bij de Belastingdienst wordt opgevraagd. Daarna wordt de eigen bijdrage berekend en jaarlijks geïndexeerd. Voor huidige bewoners komt een overgangsbeleid van vier jaar.
Voordeel van het nieuwe systeem is dat minder administratie nodig is voor zowel de bewoner, de instelling als de zorgkantoren. Dat komt omdat minder gegevens nodig zijn en omdat alles geautomatiseerd kan. Volgens Vliegenthart kost de nieuwe regeling geen extra geld.