Economie

Käfer brengt Duitse worstcultuur naar Nederland

Het beste vlees, de fijnste chocolade en sprankelende champagnes. Het Duitse delicatessenbedrijf Feinkost Käfer heeft met meer dan 10.000 producten een 
goede naam. Het Beierse bedrijf slaat nu zijn vleugels uit naar Nederland.

Dick den Braber
30 July 2014 15:48Gewijzigd op 15 November 2020 12:09
Casper van het Hof, CEO Internationaal bij Käfer. beeld Dick den Braber
Casper van het Hof, CEO Internationaal bij Käfer. beeld Dick den Braber

Käfers luxueuze Stammhaus in München is een trekpleister. Bezoekers treffen er op zo’n 1200 vierkante meter oppervlakte meer dan 8000 stuks uitgelezen fijnkost en accessoires rond het thema eten en drinken aan. Zo laat de vleesafdeling je watertanden bij de aanblik van onder meer zo’n vijftig soorten rundvlees uit heel de wereld. De kaasafdeling biedt keuze uit 350 kaassoorten uit alle landen. En in de wijnkelder dool je door een woud aan wijnrekken met maar liefst 800 verschillende wijnen en likeuren.

In deze zee aan keuzes laat Käfer zijn klanten niet hulpeloos ronddwalen. Chef-kok Volker Eisenmann: „Wij willen niet alleen delicatessen verkopen, we vertellen ook hoe de klant bijvoorbeeld het vlees het beste kan bereiden. En welk bier hij erbij kan drinken.” Volgens de chef-kok weten dagelijks zo’n 2000 klanten het Stammhaus te vinden. Naast München heeft Käfer nog vijf vestigingen in Zuid- en West-Duitsland, één in Berlijn en zelfs één in het Arabische stadstaatje Bahrein.

Wie de vestiging in Berlijn binnenstapt moet overigens niet rekenen op hetzelfde aanbod van delicatessen als in het rijke Beieren. Eisenmann: „Daar verkopen we veel meer artikelen uit het hogere marktsegment. In Berlijn is de koopkracht minder.”

Voor de prijsbewuste consument in Beieren heeft Käfer drie delicatessenmarkten rond München. Elk met zo’n 1100 vierkante meter oppervlakte en tot 2000 verschillende artikelen. De prijzen in deze ‘voordeelmarkten’ liggen gemiddeld 15 procent lager dan in de hoofdvestiging in München.

Nederland

Onder de Duitsers is de naamsbekendheid van Käfer groot. In 2004 wist 42,8 procent van het bestaan ervan. „Als een product het merk Käfer draagt, weet een Duitser dat het om een kwaliteitsproduct gaat”, aldus Casper van het Hof, CEO internationaal bij Käfer. In oktober wil hij onder deze merknaam een nieuw concept in Nederland gaan uitrollen. Zijn doel is de Beierse keuken ook buiten de Duitse landsgrenzen onder de aandacht te brengen, te beginnen met Nederland. Vooral wat de specialiteiten van Käfer betreft. Van het Hof: „De meeste buitenlanders weten niet wat wij maken. Wij willen de claim op wat goed is ook in Nederland neerleggen.”

Het gaat nu niet om de delicatessen, benadrukt hij. „Het gaat om typisch Beierse producten die wij zelf maken. De worstcultuur staat hierbij centraal. Denk aan de Thüringer worsten, Frankfurters, Weisswürste, Nürnberger Bratwürste en Bayerische Bratwürste.” Verder zal het assortiment uit flesjes Beierse wijnen, biersoorten en broden gaan bestaan, evenals verschillende muesli’s, oliën, azijnen en mosterdsoorten.

Op 1 oktober opent de Duitse ambassadeur met directeur-eigenaar Michael Käfer de eerste vestiging van ”Käfer German Kitchen” op station Den Haag Centraal. Op termijn moeten veel meer stations in de grotere steden een franchiseafdeling krijgen. „Het zijn hightrafficlocaties”, legt Van het Hof de keuze uit.

Dat Käfer dit nieuwe concept in Nederland uitprobeert, heeft niet alleen met het Nederlandse paspoort van Van het Hof te maken. „Duitsland ziet zichzelf zo’n beetje als de grote broer van Nederland”, weet hij. „En Nederlanders voelen zich ook stiekem aan hun oosterburen verbonden. Wat uit Duitsland komt weten ze te waarderen. Denk alleen al aan automerken als BMW en Audi.”

De prijzen van Käfers producten zullen in de Nederlandse stations overigens lager liggen dan in het Stammhaus in München. „Die vestiging kun je met een zaak uit de Amsterdamse Kalverstraat vergelijken.”

www.feinkost-kaefer.de


Florerende onderneming

Feinkost Käfer begon in 1930 als delicatessenwinkel in München met wijn, bier en likeuren. Later breidde zijn afzet zich over heel het land uit, met catering, partyservices en het uitgeven van merklicenties. Met dit laatste kunnen voedingsmiddelenproducenten hun producten onder het Käferlogo verkopen.

Käfer Partyservice verzorgt jaarlijks het natje en droogje van zo’n 300.000 mensen. Variërend van intieme diners tot evenementen met meer dan 150.000 personen, zoals tijdens het WK voetbal in 2006. In 2012 bekroonde gastronomietijdschrift Rolling Pin de partyservice van Käfer met een award, als ”Caterer of the Year”.

Op dit moment heeft Käfer ruim 900 medewerkers in dienst. Hoofdaandeelhouder en CEO van de onderneming is Michael Käfer (sinds 2006).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer