Nieuwe sterren voor hotels
Hotels krijgen een nieuw beoordelingssysteem. Maandag heeft voorzitter A. Jorritsma van de Nederlandse Hotel Classificatie het eerste schild met de nieuwe sterren uitgereikt.
In de komende vier jaar worden de oude sterren van hotels na een keuring vervangen. Op dit moment worden hotels beoordeeld volgens de Benelux-Hotelclassificatie, die sinds 1985 in Nederland geldt. Hotelhouders vinden dat deze keuring onvoldoende recht doet aan de kwaliteit van een hotel. De huidige beoordeling is volgens hen te star. Zo kan een uitstekend hotel door het ontbreken van een onbelangrijke faciliteit als een schoenpoetsmachine toch een ster kwijtraken.
De nieuwe normen zijn flexibeler. Hotels krijgen hun aantal sterren aan de hand van een puntensysteem. Op een internetsite kunnen gasten straks zien wat het hotel allemaal te bieden heeft, bijvoorbeeld een goed zwembad of juist een mooie vergaderzaal. De hotels moeten wel aan een aantal vaste eisen voldoen, zoals de minimale grootte van de kamer.
Volgens J. Vianen van het Bedrijfschap Horeca en Catering kunnen hotels met het nieuwe beoordelingssysteem beter inspelen op verschillende soorten gasten, bijvoorbeeld met informatiefolders over wandelroutes voor natuurliefhebbers of luxe vergaderzalen voor zakelijke klanten. „Dit levert markttransparantie op voor de klant”, aldus Jorritsma, die tevens burgemeester van Almere is.
Het Bedrijfschap Horeca en Catering, brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en belangenvereniging ANWB hebben het nieuwe sterrensysteem ontwikkeld. Het systeem gaat gelden voor de 2300 hotels in Nederland.