Binnenland

„Rekenen = wiskunde”

AMSTERDAM (ANP). Hoe gaat het met het rekenonderwijs in Nederland? Is de verplichte rekentoets op de middelbare school een goed idee? Over die vragen buigt de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) zich maandag tijdens een bijeenkomst over wetenschappelijke inzichten in rekenonderwijs.

30 June 2014 06:28Gewijzigd op 15 November 2020 11:36

Een van de sprekers is Jan Karel Lenstra, voormalig directeur van het Centrum Wiskunde & Informatica. Met het rekenen op de basisschool gaat het de goede kant op, vindt hij. Maar over de rekentoets op de middelbare school kan Lenstra kort zijn: die moet eruit. „Rekenvaardigheden kunnen worden gecontroleerd in bestaande toetsen.” De wiskundige maakt zich sowieso zorgen over onze ‘toetscultuur’. „Er is minder tijd voor onderwijs, meer stress en het onderwijs raakt zo meer gericht op het behalen van toetsen dan op het overbrengen van kennis.” Op de middelbare school zou er geen onderscheid moeten zijn tussen rekenen en wiskunde, zegt Lenstra verder. „Dat is kunstmatig. Rekenen ís wiskunde.”

Vanaf schooljaar 2015-2016 telt de rekentoets mee voor het eindexamen. Een leerling die zakt voor de toets krijgt dan geen diploma.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer