Veluwe als diamant van Midden-Nederland
ERMELO. Een uitstekend arbeidersethos, veel natuur en genoeg cultuur. Tien burgemeesters, hun wethouders en een groot aantal ondernemers van de Veluwe promoten hun regio als Diamant van Midden-Nederland.
Maandelijks belegt Netwerkorganisatie De Maatschappij bijeenkomsten waar bestuurders en ondernemers samen nadenken over de verschillende facetten van de Diamant die Veluwe heet. Naast Harderwijk, Ermelo en Putten, sluiten ook gemeenten als Oldebroek en Elburg zich aan bij het netwerk.
Joost Fraanje, directeur van autobedrijf Broekhuis Harderwijk, is een van de initiatiefnemers. „Dit deel van Nederland heeft bijzondere kwaliteiten”, zegt Fraanje. „Begin jaren 80 verhuisde ik vanuit Arnhem naar deze Nunspeet. Wat mij opviel, was de hoge arbeidsmoraal. Als hier iemand ontslagen wordt, dan staat hij de volgende dag bij de Kamer van Koophandel om een eigen zaak te beginnen. Of hij gaat direct aan de slag om weer werk te vinden. Dat is opvallend.”
„Broekhuis heeft veel winkels in andere delen van Nederland. Daar is de mentaliteit echt anders. Maar de mensen hier hebben toch de neiging om zich weg te laten zetten als provinciaaltje. Ondernemers, gemeenten en inwoners moeten zelfbewuster worden. Zonder hoogmoedig te worden uiteraard.”
Dat zelfbewustzijn is belangrijk, benadrukt Allard Jolles, werkzaam bij de Rijksgebouwendienst. Jolles is specialist op het gebied van verstedelijking. „De trek vanuit de landelijke gebieden naar de stad is een bedreiging voor het platteland.”
De Veluwe heeft daar momenteel nog weinig last van, constateert Jolles. „Maar gemeenten als Ermelo en Putten zitten in de gevarenzone.” Daarom is het volgens Jolles zaak zich als gemeente en regio op de kaart te zetten. „Ermelo profileert zich als zorgdorp en thuisbasis voor de paardenwereld. Maar ook stedenbouwkundig zou het dorp zich moeten kunnen onderscheiden.” Jolles noemt als voorbeeld Zaandam, waar karakteristieken van Zaanse huisjes in nieuwbouwprojecten uitvergroot worden. „Japanners staan hier dagelijks ook de nieuwbouw te fotograferen.”
Het idee is: houden wat je hebt, maar dat net iets anders verpakken. De Diamant van Midden Nederland moet daar een aanzet toe geven. „Dat klinkt goed”, zegt Coen Haklander, exploitant van Kasteel Staverden, een van de toeristische trekpleisters op de Veluwe. „Je moet door samenwerking proberen de regio beter op de kaart te zetten. Wij hebben bijvoorbeeld samen met een fietsenwinkel de ”Tour de Veluwe” ontwikkeld. Mensen kunnen voor tien euro een elektrische fiets huren en een fietsroute volgen. Dan komen ze ook langs een Van der Valk hotel en andere gelegenheden. Het is de bedoeling dat de Veluwe een beleving wordt.”
Toch is er ook scepsis. „Ik moet eerst maar eens zien of die gemeenten écht willen samenwerken”, zegt een Harderwijkse ondernemer.
Fraanje erkent dat samenwerking beter kan. „De gemeenten zijn nog te veel bezig met hun eigen agenda en kijken niet genoeg over de gemeentegrenzen. Ermelo hoeft niet bang te zijn als een bedrijf naar Harderwijk verhuist. Uiteindelijk blijft de werkgelegenheid voor de regio behouden. En dát is belangrijk.”