Norfolk wil uitvaren vanuit Vlaardingen
Veerdienstrederij Norfolk Line wil verhuizen van Scheveningen naar Vlaardingen. Het bedrijf onderzoekt de mogelijkheden van uitbreiding van een goederen- en passagiersterminal. In de huidige thuishaven Scheveningen zijn deze ontwikkelingen niet mogelijk.
De rederij, die vrachtdiensten naar Felixstowe in Engeland onderhoudt, wil de komende zes jaar haar activiteiten minstens verdubbelen. Hiervoor heeft het bedrijf een nieuwe haven en meer ruimte nodig, zaken die in Scheveningen niet aanwezig zijn.
Norfolk Line heeft na een zoektocht zijn oog laten vallen op Vlaardingen. Het havengebied waar de vervoerder zich wil vestigen, beslaat 20 hectare, bijna vier maal meer dan de oppervlakte die in de huidige thuishaven wordt gebruikt.
Op dit moment vaart de rederij met vier schepen, met per stuk een capaciteit van 120 trailers. Vanuit Vlaardingen zou de onderneming kunnen varen met schepen die een capaciteit hebben van 190 trailers, aldus directeur Van Gelderen van Norfolk Line. De mogelijke komst naar Vlaardingen zal gepaard kunnen gaan met het verplaatsen van de op- en overslagactiviteiten, die nu onder andere nog zijn gevestigd op Rotterdam Airport.
Ook wil het bedrijf de concurrentie aangaan met het in Hoek van Holland gevestigde Stena Line, door vanuit Vlaardingen passagiersvervoer aan te bieden naar Groot-Brittannië.
Eind vorige week is bekend geworden dat de gemeente Vlaardingen en Norfolk Line reeds enige tijd serieus in gesprek zijn met elkaar. Vlaardingen gaat de komende tijd onderzoeken of de gewenste locatie in de Rivierzone geschikt is en of het plan ingepast kan worden in het grootschalig stedenbouwkundig herstructureringsproject voor dit gebied. Volgens wethouder H. Roijers is het grootste knelpunt de verbinding tussen het havengebied en de rijkswegen. Een belangrijke toevoerroute over de Marathonweg vanaf de A20 naar het gebied, loopt dwars door de stad.
Deze verbinding was in het kader van de herontwikkeling van de Rivierzone al een punt van aandacht. Met de komst van het redersbedrijf zal dit vanwege de meer dan 1000 vrachtwagens per etmaal, extra aandacht vergen. Tevens zullen er voorzieningen moeten worden getroffen voor de te verwachten extra ruim 350 dagelijkse passagiers. „We willen Norfolk bedienen, maar ook de stad leefbaar houden”, aldus Roijers.
Beide partijen willen medio zomer 2004 de knoop doorhakken. Bij een positief besluit verwacht directeur Van Gelderen dat het eerste schip twee tot drie jaar later de Vlaardingse havens kan uitvaren.