Ruzie over spoortunnel Randstadrail
Een groep aannemers heeft donderdag in kort geding geëist dat de gemeente Rotterdam de opdracht voor de nog te bouwen spoortunnel voor de Randstadrail niet aan concurrenten gunt. De bouwgroep met onder meer Van Hattum en Blankevoort uit Woerden betoogde voor de voorzieningenrechter in Rotterdam dat ze in de aanbesteding voor de Statentunnel onterecht buitenspel is gezet.
De aannemers deden de goedkoopste inschrijving (167,8 miljoen euro) voor het graven van de twee tunnelbuizen van totaal 4,7 kilometer. De gemeente geeft echter de voorkeur aan de combinatie Saturn, met onder meer bouwer Dura Vermeer, dat voor 177,8 miljoen euro heeft ingeschreven.
De Statentunnel is een belangrijk project in Randstadrail, de nieuwe lightrailverbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Volgens Van Hattum en Blankevoort beweert de gemeente ten onrechte dat zij over te weinig ervaring beschikt met het boren in ’slappe grond’. De aannemer was de laatste jaren mede betrokken bij de aanleg van de Botlekspoortunnel en de tweede Heinenoordtunnel.
„Dat waren net als de Statentunnel lastige projecten, onder vergelijkbare omstandigheden. Bij de Botlekspoortunnel werd bijvoorbeeld door grond met allerlei leidingen van Rotterdamse havenbedrijven geboord. Kennelijk is dat niet genoeg voor de gemeente”, betoogde advocaat A. van Wassenaer namens Van Hattum en Blankevoort.
Rotterdam vindt dat de bouwer zelfstandig ervaring moet hebben opgedaan met dit soort projecten. Zij heeft de opdracht voor het boren van de tunnel nog niet vergeven. Dat moet voor februari zijn gedaan. Het boren zal in 2005 beginnen.
Voorzieningenrechter J. Poel doet 30 december uitspraak.