Zeeland handhaaft fietsvoetveer; de vraag is alleen hoe
MIDDELBURG. Het fietsvoetveer Breskens-Vlissingen moet blijven. Daarover zijn de Staten van Zeeland het unaniem eens. Maar wie de veerdienst over de Westerschelde tussen Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren straks gaat exploiteren, weet nog niemand.
Dat is de uitkomst van een Provinciale Statendebat dat vrijdag in Middelburg werd gehouden op verzoek van de Partij voor Zeeland. Verantwoordelijk gedeputeerde Van Heukelom (SGP) beloofde de Staten met een stappenplan te komen. Hij zal Provinciale Staten nauw betrekken bij het zoeken naar een oplossing en de direct belanghebbenden –gebruikers van het veer– tussentijds op de hoogte te houden.
De exploitant van de veerdienst, Veolia, is van plan op 1 januari 2015 de overtochten te staken. De provincie weigerde de vervoerder 1,7 miljoen euro te verstrekken voor extra onderhoud aan de twee boten waarmee de verbinding wordt onderhouden.
Een openbare aanbesteding leverde vervolgens niets op. Vanuit de kleine markt van veerdienstexploitanten meldde zich geen enkel bedrijf dat de fast ferry wilde overnemen.
In de Staten werd vrijdag duidelijk dat er geen discussie is over de vraag of het veer blijft bestaan of niet. Het blijft gewoon. De vraag is alleen hoe.
Gedeputeerde Van Heukelom zegt desgevraagd dat hij in gesprek is met diverse partijen om tot een oplossing te komen: het Rijk, de NV Westerscheldetunnel (die de tunnel onder de Westerschelde exploiteert) en het bedrijfsleven. Geopperd is al om de veerdienst als afdeling van de NV Westerscheldetunnel te laten voortbestaan.
Van Heukelom sluit ook niet uit dat er een nieuwe openbare aanbesteding plaatsheeft met voor de inschrijvers aantrekkelijker voorwaarden. „Geef mij de tijd”, vroeg hij de Staten. Wanneer hij een besluit zal nemen werd niet duidelijk. „Hij begreep wel dat het niet te lang mag duren”, aldus SGP-Statenlid Van der Maas.
De boten waarmee de veerdienst wordt onderhouden, de Prins Willem-Alexander en de Prinses Máxima, zijn storingsgevoelig.