Binnenland

Orthopedagoog Goorhuis: Tablet blokkeert ontwikkeling jonge kinderen

HILVERSUM. Jonge kinderen die op een tablet spelen? Orthopedagoog en spraaktaalpatholoog dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer, lector aan de Stenden Hogeschool in Noord-Nederland, gruwt ervan. „De tablet blokkeert de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind volledig.”

15 April 2014 13:21Gewijzigd op 15 November 2020 10:05
SMALLE EE. De tablet blokkeert de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind volledig, meent prof. dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer. „Iemand die zijn kind achter een tablet zet, laat het aan zijn lot over.” beeld ANP
SMALLE EE. De tablet blokkeert de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind volledig, meent prof. dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer. „Iemand die zijn kind achter een tablet zet, laat het aan zijn lot over.” beeld ANP

In Hilversum had dinsdag een symposium plaats over media-opvoeding van kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Goorhuis ziet met lede ogen aan hoe een generatie kinderen opgroeit in een beeldschermcultuur. „In het algemeen kun je zeggen dat kinderen daardoor minder contact hebben met opvoedende volwassenen. Ze worden langer aan hun lot overgelaten.”

Broertjes en zusjes die vechten om de iPad. „Het komt waarschijnlijk meer voor dan ons lief is”, zegt Goorhuis. „Ouders brengen zelf immers ook veel tijd door met een tablet op schoot. Het is onderdeel geworden van onze cultuur. Ik snap best dat mama die eten moet koken haar kroost even achter een filmpje zet. Daar is niets mis mee. Maar structureel moet het niet worden.”

Wat is het gevaar van een tablet voor kinderen van 0 tot 6 jaar?

„Ze ontwikkelen in die jaren hun grove en fijne motoriek. Een kind wil omrollen, zitten, lopen of staan en de wijde wereld in. Achter een tablet zitten is zo passief. De informatie op het scherm is veel te snel. Kinderen leren zich te concentreren door bijvoorbeeld zeer lang te kijken naar een plaatje in een boek. Op een tablet krijgen ze daar de kans niet voor.”

U raadt tablets en apps voor de groep jonge kinderen helemaal af?

„Absoluut. Iemand die zijn kind achter een tablet zet, laat het aan zijn lot over. Ik noem het sociaal-emotionele verwaarlozing. De hersens van het kind dat structureel achter de tablet zit, komen in de basis onvoldoende tot ontwikkeling. Tot het zesde levensjaar gaat het erom dat het kind leert praten, de fijne en grove motoriek leert beheersen, dat het zich leert concentreren, zelfvertrouwen opbouwt en dat het zich in een warm gezin op handen gedragen weet.”

Welke invloed hebben de apps op jonge kinderen?

„De apps bieden slechts een zeer vluchtige en oppervlakkige informatieverwerking. Daardoor leren kinderen zich niet meer te concentreren en zijn ze snel afgeleid. Jonge kinderen moeten dingen zien, horen, proeven en ruiken in de echte, driedimensionale wereld. De tablet komt niet tegemoet aan de bewegingsdrang van het kind, dat daardoor ADHD-verschijnselen kan gaan vertonen.”

Maar er zijn toch veel educatieve apps?

„Flauwekul. Kinderen leren 
niets uit het platte tweedimen-
sionale vlak. Het stempel educatief is pure misleiding en alleen maar in het belang van de producent.

Ouders betalen soms flink voor een app, omdat ze denken dat die op de een of andere wijze bijdraagt aan een snellere ontwikkeling van hun kind. Dat is een misvatting, zo laat recent onderzoek naar taalontwikkeling bij kinderen in de Verenigde Staten zien. Kinderen aan wie werd voorgelezen, lieten een positieve taalontwikkeling zien. De groep kinderen die educatieve televisieprogramma’s bekeek, had er geen enkele baat bij.”

Bestaan er ook goede apps voor jonge kinderen?

„Nee. Pas vanaf het zesde jaar kunnen ze ondersteunend zijn bij het leren.”

Hoe kunnen ouders van jonge kinderen hun kinderen stimuleren in de sociaal-emotionele ontwikkeling?

„Ze moeten veel tijd doorbrengen met hun kind. Spelletjes doen en voorlezen zijn aan te bevelen. En niet te vergeten muziek luisteren of maken.”

Hoe doen scholen het?

„Op scholen gaat veel mis. We zijn in onze maatschappij eenzijdig gericht op de cognitieve prestaties van het kind, op taal- en rekenvaardigheid. Daardoor is er te weinig aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.”

>>rd.nl/mediawijzer

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer