Albert Heijn bij waardevolste Europese merken
AMSTERDAM (ANP). Het merk Albert Heijn is 866 miljoen euro dollar (629 miljoen euro) waard, waarmee de supermarktketen tot de waardevolste merken in de Europese detailhandelssector behoort. Dat maakte het advies- en merkenbureau Interbrand dinsdag bekend.
Albert Heijn bekleedt de 26e plaats in de ranglijst van Interbrand en is het enige Nederlandse bedrijf in de top 50. „De kracht van het merk Albert Heijn is opmerkelijk”, aldus directeur Patrick Stal van Interbrand in Amsterdam. „De hoge merkwaarde is het resultaat van de sterke authenticiteit van het merk en de jarenlange investering in innovatie om relevant te blijven voor de doelgroepen.”
Het meest waardevolle merk in de Europese detailhandelsbranche is volgens het bureau Hennes & Mauritz (H&M) met een waarde van bijna 18,2 miljard dollar, gevolgd door het eveneens Zweedse Ikea (13,8 miljard dollar) en het Spaanse modebedrijf Zara (10,8 miljard dollar).
De keten van Ahold moet onder meer het Franse Carrefour (4e), het Britse Tesco (5e) en de prijsvechters Aldi (9e) en Lidl (13e) voor zich dulden, maar wordt wel een grotere waarde toegedicht dan het Britse Morrisons (36e), het Franse Casino (37e) en het Britse Carphone Warehouse (46e).