Binnenland

Supermarkten stunten vaker met kiloknallers

RIJSWIJK (ANP). Supermarkten stunten nog altijd met kiloknallers. Het aantal stunts met vlees nam in het eerste kwartaal van 2014 zelfs met 47 procent toe ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Dat blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie dringt daarom vrijdag aan op een verbod op het aanbieden van vlees onder de inkoopprijs.

4 April 2014 06:34Gewijzigd op 15 November 2020 09:49

Wakker Dier deed onderzoek naar zogeheten diepe vleesstunts. Dit zijn aanbiedingen waarbij vlees wordt verkocht voor minder dan de gemiddelde prijs van kattenvoer (4,10 euro in 2010). Volgens de dierenorganisatie steeg het aantal diepe stunts van 66 in 2013 naar 97 in 2014.

Voor Wakker Dier is de maat vol. Vrijdag stapt zij naar staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) die het aanbieden van vlees onder de inkoopprijs moet verbieden. De prijsoorlogen dwingen boeren en slachters immers niet alleen om steeds goedkoper vlees te leveren, maar werken ook vleesschandalen in de hand, vindt Wakker Dier.

De dierenwelzijnsorganisatie houdt sinds 2010 de aanbiedingen van de acht grootste supermarktketens in de gaten. Albert Heijn, Dirk van den Broek en Aldi stunten het meest met goedkoop vlees. C1000 blijft de koning van de kiloknallers. Lidl en Plus doen het beter: zij stunten juist minder.

Kiloknallers zijn grote partijen vlees die voor extreem lage prijzen worden verkocht. Grootste bezwaar hier tegen is dat dit op gespannen voet staat met dierenwelzijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer