Nederland zoekt massaal vermist kind door Amber Alert
AMSTERDAM. Het Amber Alert dat maandag werd verstuurd om Pedro (9) uit Amsterdam op te sporen, is door 10 miljoen mensen gezien. De politie onderzocht het bereik van het alarmeringssysteem, nadat de jongen ongedeerd was teruggevonden.
Hoe wordt het Amber Alert verspreid?
Zo’n 2,2 miljoen mensen ontvangen een sms met het opsporingsalarm op hun telefoon, omdat ze zichzelf bij Ambert Alert hebben aangemeld. Daarnaast ziet een grote groep mensen het bericht via sociale media als Twitter en Facebook. Organisaties als de NS en Connexxion en berichtgeving op radio, tv en op matrixborden boven de snelweg zorgen er ook voor dat zo veel mogelijk mensen weten dat een kind wordt vermist en mogelijk in gevaar verkeert.
Wanneer beslist de politie tot een Amber Alert?
Het landelijke Amber Alert wordt drie of vier keer per jaar ingezet wanneer een vermist kind mogelijk in acuut levensgevaar verkeert of het risico loopt op ernstige verwondingen. „Onderzoek heeft aangetoond dat in 76 procent van de kinderontvoeringen met een dodelijke afloop het slachtoffer binnen drie uur om het leven is gebracht. Er moet dus binnen enkele minuten worden gehandeld”, meldt de particuliere organisatie. Drie tot vier keer per week gaat op kleinere schaal een opsporingsverzoek uit voor een kind; het landelijke sms-alarm wordt bewaard voor de extreme gevallen.
Hoe succesvol is het systeem?
Sinds de invoering van het Amber Alert, ruim tien jaar geleden, is er achttien keer landelijk alarm geslagen voor negentien kinderen. In 77 procent van de gevallen is het kind gevonden dankzij de tips die vervolgens binnenkwamen. Het eerste Amber Alert was in februari 2009 voor de 4-jarige Lorenzo uit Rotterdam, die snel werd teruggevonden. Ook Pedro werd deze week kort na het alarm ongedeerd aangetroffen. Maar soms loopt een vermissing van een kind waarvoor een Amber Alert uitgaat, veel ongelukkiger af. Daarbij valt te denken aan de dood van de 12-jarige Milly Boele in Dordrecht in 2010 of de dramatische afloop van de vermissing van de broertjes Ruben en Julian uit Zeist, vorig jaar.
Kan Amber Alert het bereik nog vergroten?
De organisatie wil graag online advertenties plaatsen bij vermissingen. Door in een bepaalde regio via populaire online games te adverteren, zou het alarm in een specifiek zoekgebied kunnen uitgaan naar een grote groep internetgebruikers.