Binnenland

Fyra’s terug naar Italië, NS krijgt geld

UTRECHT (ANP). De Nederlandse Spoorwegen (NS), AnsaldoBreda (AB) en haar moedermaatschappij Finmeccanica (FNM) hebben een oplossing bereikt voor hun geschil over de V250-treinen, de Fyra’s. De bedrijven hebben afgesproken dat alle Fyra’s teruggaan naar AnsaldoBreda en dat de NS 125 miljoen euro terugkrijgt. Dat meldde NS maandag.

17 March 2014 18:45Gewijzigd op 15 November 2020 09:27
beeld ANP
beeld ANP

Volgens de NS is de overeenkomst gesloten vanwege „de voordelen die beide partijen zien in het voorkomen van lange juridische procedures, die anders de komende jaren veel energie en geld zouden vergen.” De Fyra-hogesnelheidstreinen lieten het op het Nederlandse spoor afweten. Vooral bij kou functioneerden ze niet naar behoren.

Met dit akkoord kan AnsaldoBreda nu treinen verkopen aan andere klanten en deze aanpassen aan andere eisen en behoeften van dergelijke klanten, zegt de NS. In geval van een succesvolle herverkoop, is er in de overeenkomst bepaald dat NS een extra betaling per verkochte trein ontvangt van AnsaldoBreda, met een maximum van 21 miljoen euro miljoen.

Door de ontvangst van de 125 miljoen kan NS het totale verlies als gevolg van het V250-project aanzienlijk beperken, stelt de NS. Het aanvankelijke waardeverlies kan worden teruggebracht tot 88 miljoen euro. „Toekomstig te ontvangen betalingen als een gevolg van de verkoop van treinen door AnsaldoBreda zullen het waardeverlies verder verminderen”, aldus de NS.

De Fyra moest reizigers via een snelle treinverbinding van Amsterdam naar Brussel en terug brengen. De Fyra begon op 9 december 2012 tussen Amsterdam en Brussel te rijden, maar had sindsdien last van vertragingen en uitval. De NS besloot begin vorig jaar de Fyra ’s uit de dienstregeling te nemen.

AnsaldoBreda ontwikkelde de V250 Albatros voor het traject tussen Nederland en België. Ze zijn gemaakt in het Italiaanse Pistoia en hebben een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Een complete trein kan 546 passagiers vervoeren, is ruim 200 meter lang en weegt geladen 485 ton.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil niet ingaan op de deal die de partijen hebben gesloten. „Dat is een zaak tussen NS en AnsaldoBreda.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer