Binnenland

’Trein minder veilig door schrappen conducteurs’

Reizen met de trein wordt onveiliger als de Nederlandse Spoorwegen de komende vier jaar duizend conducteurs schrappen. Dat hebben de vakbonden CNV Bedrijvenbond en VVMC laten weten in een reactie op de bezuinigingsplannen bij de NS. Volgens de bonden heeft het personeel van de vervoerder donderdag woedend op het nieuws gereageerd.

ANP
11 December 2003 16:52Gewijzigd op 14 November 2020 00:48

De NS verwacht minder conducteurs nodig te hebben als de ov-chipkaart in 2007 als betaalmiddel in het openbaar vervoer wordt ingevoerd. Doordat er toegangspoortjes op de stations komen, hoeft de conducteur op de trein de vervoersbewijzen niet langer te controleren. Hij wordt dan meer een dienstverlener aan de reiziger, aldus de NS.

De NS begint volgens de VVMC volgend jaar al met het schrappen van conducteurs. „Dan staan de toegangspoortjes er nog niet. Zwartrijders kunnen nog vrij eenvoudig met de trein mee. Minder conducteurs betekent dus meer agressie van reizigers zonder kaartje”, zei bestuurder B. Meyer donderdag. De VVMC wil met de NS-top over de reorganisatie overleggen. „Gebeurt dat niet, dan zeggen we het vertrouwen in de directie op.” De bond sluit acties op het spoor niet uit.

Ook de CNV Bedrijvenbond maakt zich grote zorgen over de veiligheid in de treinen. Als er duizend conducteurs verdwijnen, wordt de bezetting in de treinen wel erg marginaal, aldus de bond. „Hoe komt het thema sociale veiligheid dan uit de verf”, vroeg bestuurder J. Piqué zich af.

De conducteurs zijn woedend op de directie van de NS, omdat die hen niet over de reorganisatie heeft ingelicht. „Het was weer de ouderwetse NS. We moesten het nieuws eerst via de media horen”, zei Meyer van de VVMC. Veel conducteurs vrezen nu voor hun baan. Piqué van de CNV-bond verwacht dat veel nieuwe mensen met een tijdelijk contract op straat komen te staan. De NS heeft onlangs een grote reclamecampagne gevoerd om conducteurs te werven.

De Consumentenbond denkt dat de dienstverlening bij de NS fors verslechtert als er duizend conducteurs verdwijnen. De bond begrijpt niet hoe de onderneming de bezuinigingen wil realiseren zonder de dienstverlening te beperken. De bond zal er bij de overheid op aandringen strenge eisen te stellen aan de kwaliteit van de NS.

Voor verantwoordelijk staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) is er voorlopig geen reden om de NS aan te spreken. Het ging volgens haar slechts om een uitgelekte presentatie. Bekend is dat de NS door de invoering van de ov-chipkaart personeel dat in de trein kaartjes controleert, elders wil inzetten. „Ik kom op de zaak terug als ik het formele rapport zie. Wij gaan niet over de bedrijfsvoering.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer