„Onderhoud spoor moet beter”
DEN HAAG (ANP). Het onderhoud van het spoor door ProRail moet beter. Zo zou veiligheid een prominentere plaats moeten krijgen bij klein onderhoud en moet het spoorbedrijf beter zicht krijgen over de actuele staat van het spoor. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vrijdag uitgebracht rapport.
De ILT controleerde het spoor in verschillende delen van het land: de Achterhoek, Arnhem en Oost-Gelderland (Gelre), het gebied rond Amersfoort en Zeeland. Volgens de inspectiedienst is er nergens sprake van acuut gevaar. Wel vindt de inspectie dat ProRail meer de regie moet nemen bij het sturen op kwaliteit en veiligheid.
Ook constateerde de ILT dat er grote regionale verschillen zijn in de staat van onderhoud. Zo bleek het spoor in Gelre er beter aan toe te zijn dan Zeeland.
ProRail benadrukt in een reactie dat het Nederlandse spoornet tot de veiligste sporen ter wereld behoort. Verder zegt de spoorbeheerder de aanbevelingen van de inspectie serieus te nemen. Volgens het spoorbedrijf zijn de regionale verschillen te verklaren uit het stapsgewijs invoeren van een nieuw onderhoudssysteem.
ProRail refereert vrijdag ook naar de problemen op het spoor deze week in de Randstad. De vraag of de problemen met de wissels waren te voorkomen met meer onderhoud kan het bedrijf nog niet beantwoorden. Het wil de problemen eerst „uitgebreid” onderzoeken. ProRail betreurt de overlast voor de reizigers.