Binnenland

„Valleilijn gaat niet door naar Arnhem”

EDE. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wijst doortrekking van de Valleilijn, de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede/Wageningen, naar Arnhem van de hand. Dat bleek dinsdag uit haar antwoorden op schriftelijke vragen van Tweede Kamerlid Dik-Faber van de ChristenUnie.

Van onze correspondent
4 February 2014 11:01Gewijzigd op 15 November 2020 08:37
EDE. Reizigers stappen in Ede uit een blauwe Connexxion-trein van de Valleilijn. beeld Herman Stöver
EDE. Reizigers stappen in Ede uit een blauwe Connexxion-trein van de Valleilijn. beeld Herman Stöver

„De groep reizigers die een direct voordeel heeft bij een doortrekking van de Valleilijn is aanmerkelijk kleiner dan de groep reizigers op de corridor Utrecht-Arnhem die mogelijk nadeel ondervindt bij verstoringen”, aldus de staatssecretaris.

Het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem is voor de provincie Gelderland „een speerpunt van haar mobiliteitsbeleid.”

Via station Ede/Wageningen reizen veel Valleilijnpassagiers van en naar Arnhem. Die moeten nu vaak een kwartier wachten op een aansluitende trein. Ook de gemeenten Amersfoort, Nijkerk, Barneveld, Ede, Renkum en Arnhem en de regio Food Valley zien graag dat de Valleilijn wordt doorgetrokken naar de Gelderse hoofdstad.

„Om Valleilijntreinen te kunnen laten doorrijden naar Arnhem zijn ten minste op het emplacement Ede/Wageningen aanpas­singen aan de infrastructuur noodzakelijk”, antwoordt Mansveld.

De staatssecretaris verwijst naar een onafhankelijke spoorplan-analyse uit 2012 waaruit bleek dat er te veel onzekerheden over de doortrekking van de Valleilijn zijn ten aanzien van de drukke corridor Utrecht-Arnhem.

Ook is er onduidelijkheid over de benodigde investeringen op de stations Ede/Wageningen en Arnhem.

Aan uitbreiding van de kwartiers­dienst op de Valleilijn wil de staatssecretaris evenmin mee­werken. Omdat het aantal reizigers op deze treinverbinding toeneemt en vervoerder Connexxion tijdens spitsuren soms zelfs reizigers op de perrons moet laten staan, zou niet alleen tussen Amersfoort en Barneveld-Centrum elk kwartier een trein moeten rijden, maar op de hele Valleilijn, ook tussen Barne­veld-Centrum en Ede/Wageningen, meent Dik-Faber.

Mansveld: „Ik zie noch qua capaciteit, noch qua betrouwbaarheid aanleiding om in de kosten daarvan bij te dragen.”

Op één punt –het in aanbouw zijn­de station Barneveld-Zuid– wil de staatssecretaris de vragen­stelster wel tegemoetkomen. „De nieuwe halte kan volgens de huidige inzichten van spoor­beheerder ProRail van meet af aan viermaal per uur bediend worden vanuit Amersfoort en richting Amersfoort. Volgens de planning kunnen de treinen vanaf eind februari volgend jaar bij de halte stoppen.”

Dik-Faber noemde de antwoorden vanmorgen teleurstellend. „De staatssecretaris beweegt geen millimeter. De reiziger en de regio zijn de dupe.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer