Economie

Kinderen krijgen mobieltje op steeds jongere leeftijd

Steeds meer ouders kopen een mobiele telefoon met een beltegoedkaart voor hun kroost. Bovendien krijgen kinderen zo’n prepaid-mobieltje op steeds jongere leeftijd. Dat bleek donderdag uit onderzoek van internetplatform Kaboem en een rondvraag onder diverse aanbieders van mobiele telefonie.

Redactie economie
5 December 2003 12:00Gewijzigd op 14 November 2020 00:47

Steeds meer kinderen van 9 tot 15 jaar hebben een mobiele telefoon. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 2000 kinderen. In november beschikte 87 procent van de jongens en 88 procent van de meisjes over een mobieltje. In dezelfde periode van 2002 was dat nog 75 procent (jongens) en 70 procent (meisjes).

Daarnaast signaleert Kaboem dat kinderen op steeds jongere leeftijd een zaktelefoon hebben. In november had 70 procent van de 9-jarige jongens een mobieltje, tegen 45 procent een jaar eerder. Bij de 9-jarige meisjes bezat 57 procent een zaktelefoon, tegen 43 procent in november vorig jaar.

Driekwart van de ondervraagde kinderen belt met een prepaidtelefoon. „Logisch, want zo houden ouders greep op de belkosten”, zegt commercieel manager Laumans van Kaboem. Verder is onderzocht welke cadeautjes kinderen met het sinterklaasfeest in hun schoen willen. „Bij meisjes van 9 tot 15 jaar staat de mobiele telefoon boven aan de verlanglijst.” Bij jongens staan computerspelletjes bovenaan, maar ook bij hen prijkt het mobieltje tussen de wensen.

De mobiele telefoon als sinterklaascadeau is dit jaar „opmerkelijk” populair, zegt directeur Tiemessen van BelCompany, dat in Nederland 119 telecomwinkels heeft. „In vergelijking tot vorig jaar hebben we in de laatste twee weken van november 30 tot 40 procent meer omzet binnengehaald aan prepaidtelefoons en -kaarten.”

Ook de aanbieders van mobiele telefonie Vodafone, Orange en Telfort signaleren een duidelijke toename van de verkoop van prepaidtelefoons en -kaarten. „De prijzen zijn gedaald. Waar ouders vroeger hun oude mobieltje aan hun kind gaven en een prepaidkaart kochten, zie je nu dat ze een nieuwe telefoon kopen”, stelt een woordvoerder van Vodafone.

Ondertussen is sinterklaas dit jaar populairder dan ooit. Het sinterklaasfeest lijdt dit jaar amper onder de huidige recessie. Drie op de vijf Nederlanders (60 procent) viert sinterklaas, bleek gisteren uit een onderzoek van TNS NIPO.

Het onderzoeksbureau voert sinds 1995 ieder jaar een sinterklaasonderzoek uit. Het percentage overschrijdt het vorige record van 1996, toen 58 procent van plan was het kinderfeest te vieren. Vooral bij gezinnen met kinderen onder de twaalf jaar is het op sinterklaasavond feest. Ruim vier op de vijf gezinnen vieren de verjaardag van de sint met cadeautjes.

De bedragen die gezinnen uittrekken voor pakjesavond liggen wel wat lager dan vorig jaar. Het bedrag per huishouden is naar schatting gemiddeld 120 euro, tegen 135 euro in 2002. Ter compensatie maken Nederlanders dit keer wel meer surprises, 37 procent tegen 28 procent vorig jaar. Ook voorziet meer dan de helft van de Nederlanders het cadeau van een gedicht.

Uit een onderzoek van het Nibud in samenwerking met De Telegraaf blijken iets andere bestedingscijfers dan die van TNS

NIPO. Daaruit blijkt dat gezinnen gemiddeld 25 euro minder uitgeven aan sinterklaas dan andere jaren. De schatting van de gemiddelde besteding per huishouden ligt met 185 euro iets hoger. Volgens het onderzoek geeft de sint het meest uit aan speelgoed. Vooral gezinnen met kinderen die denken dat Sinterklaas niet bestaat, bezuinigen op het sinterklaasfeest.

Hier wordt gemiddeld 155 euro uitgegeven, tegen 205 euro in 2002.

De chocoladeletter is het meest populaire snoepgoed, gevolgd door de banketstaaf en de peper- en kruidnoot. Overigens laat ruim de helft van de ondervraagden weten regelmatig moeite te hebben met het vinden van de juiste chocoladeletter. Vooral de M, J en R ontbreken nog al eens in de schappen.

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vliegt het snoepgoed de winkels uit. De verkoop van dit jaar valt vermoedelijk nog hoger uit dan in 2002. Het CBL schat dat Nederlanders in november en december 9,4 miljoen kilo aan onder meer pepernoten, speculaas, chocolade en marsepein verorberen. Vorig jaar was dat bijna 9 miljoen kilo. Dat was al 5 procent meer dan in 2001.

Sinterklaas wint het nog altijd van de kerstman, blijkt uit het onderzoek. Hoewel meer dan de helft van de Nederlanders Kerstmis met cadeautjes viert, legt de kindervriend op de arrenslee het nog altijd af tegen de goedheiligman. Volgens het Nibud neemt ook het aantal huishoudens dat zowel sinterklaas als Kerst met cadeautjes viert af.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer