„Hogere verkeersboetes vooral voor anderen”
RIJSWIJK (ANP). De verhoogde verkeersboetes in 2014 passen bij de roep in de samenleving om strengere straffen. Maar waar criminelen soms langere vrijheidsstraffen krijgen opgelegd, komt de ANWB namens alle automobilisten in het geweer tegen de verhoging van verkeersboetes.
„Logisch”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen, webmaster van deverkeerspsycholoog.nl. „We kunnen goed oordelen over straffen voor anderen. We gaan niet uit inbreken en dus moeten inbrekers zwaar worden bestraft. Verkeersovertredingen maken we wel en daar willen we niet voor opdraaien, althans niet met de huidige boetes.”
Volgens Tertoolen, voorheen werkend voor TNO en Verkeer & Waterstaat, hebben hoge boetes nauwelijks effect op gedrag of verkeersveiligheid. „Uit onderzoek blijkt dat de hoogte er niet toe doet. Eerder werkt het andersom: Mensen zijn boos omdat het de overheid alleen maar om geld gaat, niet om verkeersgedrag.”
Het aanspreken op fout gedrag bevalt de gemiddelde automobilist sowieso niet. Tertoolen: „Automobilisten lijden meer dan gemiddeld aan zelfoverschatting. Je kunt beter iets zeggen van iemands vrouw, dan van iemands rijstijl.”
Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier en verbonden aan het SBS-programma Wegmisbruikers, erkent dat de roep om hardere straffen niet geldt voor automobilisten. „Hogere straffen zijn er vooral voor anderen, niet voor onszelf”, zegt hij.
Toch begrijpt Spee de bezwaren van de ANWB en de automobilisten wel. „De overheid kan beter investeren in vergroting van de pakkans. Dat heeft pas effect op verkeersveiligheid.”
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft in oktober in een rapport vastgesteld dat hogere boetes geen effect hebben. De SWOV meent dat het wel loont veelplegers in het verkeer te treffen met progressieve tarieven. „Bij frequente overtredingen is kennelijk sprake van hardleerse, kwaadwillende overtreders en moet ook het strafsysteem hierop aansluiten”, aldus de onderzoekers.
De ANWB zegt dat de boetes woensdag met 2,8 procent omhooggaan, meer dan de gemiddelde inflatie (2 procent). Daarmee verkeert Nederland blijkens de Duitse zusterorganisatie ADAC in de hogere Europese regionen. In België en Duitsland liggen de geldstraffen lager.
„We zijn niet tegen verkeersboetes, ook niet tegen hoge”, zegt Laurens Ivens namens de bond. „Verhoging voor hufterboetes als bumperkleven of het parkeren op een invalideparkeerplaats, prima. Maar kinderen na een kinderfeestje in de achterbak naar huis brengen en dat beboeten met 230 euro, dat begrijpt niemand.”