„NS en ProRail nalatig bij glijdende treinen”
DEN HAAG (ANP). ProRail en NS hebben te weinig gedaan om te voorkomen dat treinen zijn doorgegleden op station Leiden Centraal. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na onderzoek.
Op het station botsten tussen 2008 en 2012 zes treinen op een stilstaande trein of een stootblok. Het bleef bij materiële schade en enkele lichtgewonden. Vijf van de zes botsingen gebeurden op hetzelfde spoor bij het Leidse station, namelijk waar de treinen richting Alphen aan den Rijn vertrekken. Volgens een woordvoerder van NS loopt dat spoor naar Leiden toe licht omhoog in een scherpe bocht en is er sprake van „atmosferische omstandigheden” waardoor het spoor glad werd.
Volgens een woordvoerster van de ILT is het niet te zeggen of de botsingen waren voorkomen, als de spoorbedrijven wel genoeg hadden gedaan. Bovendien doen NS en ProRail nu wel voldoende om het glijden van de treinen op het station aan te pakken.
Het doorglijden van de treinen werd volgens de woordvoerster veroorzaakt door „verschillende factoren”, waarbij zowel het gebruikte materieel als de manier waarop het spoor loopt van invloed waren. De treinen waren glijgevoelig en de sporen bovendien glad en vervuild, aldus de ILT.
Volgens de ILT doet ProRail inmiddels genoeg. De NS moet nog extra maatregelen nemen om het „glijgedrag van het betrokken materieel” te voorkomen, boven op de al genomen maatregelen.
De NS-woordvoerder zei dat de ILT moet laten weten welke extra maatregelen dat zijn en geeft in een schriftelijke verklaring aan dat er al maatregelen zijn genomen. Zo is er een bord met een snelheidsbeperking geplaatst en wordt er niet langer extra materieel opgesteld op de sporen bij het station om later aan te koppelen. Bovendien is het type sprinters dat op het traject rijdt, uitgerust met magneetremmen.
ProRail heeft op het bewuste traject een „permanente smeerinstallatie” neergezet om het spoor stroever te maken. Bovendien rijden er meer treinen, waardoor vervuiling geen kans krijgt’’, aldus een woordvoerster.