Binnenland

Vis en vlees wordt het garnituur op het bord

ROTTERDAM (ANP). Het stukje vis of vlees verdwijnt als ‘hoofdgerecht’ van het bord. Groente is nu de eyecatcher bij een avondmaaltijd. Dat is tenminste wat kenners zien gebeuren aan de dis. Ze wijzen op steeds meer kookboeken over groente en de toenemende aandacht voor gezonde voeding.

9 December 2013 07:14Gewijzigd op 15 November 2020 07:33

Marketingmanager Rutger Anema van Allerhande noemt groenten „helemaal hot”. „Vroeger waren ze echt een bijgerecht, maar we zien dat groenten nu steeds meer als pronkgerecht op het bord verschijnen.” De consument wil dan ook „de beste kwaliteit voor een zo voordelig mogelijke prijs”.

Die toenemende belangstelling voor groenten komt ook doordat steeds meer mensen koken door de seizoenen te volgen, zoals pompoen in de herfst, witlof in de winter, asperges in de lente en wortels of aubergines in de zomer. Anema constateert die behoefte bij de consument vooral via de website, omdat daar veel wordt gevraagd naar specifieke seizoensrecepten en dan het liefst met niet al te veel ingrediënten.

„Het draait allemaal om groente. Vis en vlees is het garnituur geworden”, zegt uitgeefster Francis Wehkamp van Karater Uitgevers. Die brachten het groentekookboek Echt Eten uit van Jonathan Karpathios en won daarmee de publieksprijs bij de Kookboek van het jaarverkiezing.

Wat volgens Wehkamp populair blijft, is de Italiaanse keuken. Verder willen mensen het allemaal niet meer te moeilijk maken in de keuken: gerechten met maximaal 6 ingrediënten en niet meer 20 of meer ingrediënten. Maar die ingrediënten moeten dan wel van goede kwaliteit zijn, stelt Wehkamp: „Dan gaan mensen het liefst voor naar de traiteur.”

Marketingdirecteur Michel Schaeffer van Bol.com vermoedt dat de groentetrend vooral is ontstaan door de aandacht voor voeding in het algemeen. „Mensen vragen zich steeds meer af wat er nu precies in eten zit. Die boeken doen het goed; zie de Voedselzandloper en Broodbuik. ,Het is opvallend om te zien dat boeken over gezond eten nu beter verkopen dan dieetboeken.”

Sociale media versterken in rap tempo de populariteit van een boek waarover wordt gepraat, weet Schaeffer. Dat gebeurt nu met Echt Eten van Karpathios. In het boek prevaleert de groente boven vis en vlees. Hij laat zien wat je op eenvoudige wijze met groente kunt doen om het net wat lekkerder te maken. Kortom, iets anders dan de boter en nootmuskaat op de bonen of bloemkool.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer