Binnenland

OVV waarschuwt voor gevaarlijke landing

DEN HAAG (ANP). Vliegtuigen die op de automatische piloot landen, kunnen in noodsituaties terechtkomen omdat de toestellen onverwacht kunnen reageren op een signaal van de landingsbaan op de luchthaven. Daarvoor waarschuwt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De waarschuwing is gericht aan piloten, luchtverkeersleiders en luchtvaartmaatschappijen wereldwijd en geldt voor alle typen vliegtuigen. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zegt dat de piloten getraind zijn om aan een dergelijke situatie het hoofd te bieden.

18 November 2013 13:33Gewijzigd op 15 November 2020 07:06

Het gaat om problemen met het zogenoemde signaal Instrument Landings System (ILS) dat vliegtuigen bij de landing begeleidt. Het gevaar doet zich voor als een vliegtuig de luchthaven vanaf een grotere hoogte nadert dan normaal. „Snel ingrijpen van de bemanning voorkomt dat het vliegtuig in het ergste geval uit de lucht valt”, aldus de OVV.

„Uit diverse voorvallen blijkt dat hierdoor het risico ontstaat dat het vliegtuig kort voor de landing onverwacht een hogere neusstand aanneemt en daardoor snelheid verliest. Piloten zijn dan genoodzaakt via een noodprocedure in te grijpen om te voorkomen dat het vliegtuig uit de lucht valt”, schrijft de onderzoeksraad.

De problemen kwamen naar voren tijdens een onderzoek van de raad naar een landing op Eindhoven Airport. De bemanning van een Boeing 737 kreeg een automatisch alarm dat het vliegtuig zich in direct gevaar bevond. Ze maakten een doorstart en konden alsnog veilig landen.

Alle grotere luchthavens in Nederland gebruiken de ILS-apparatuur waarmee de problemen zich kunnen voordoen, stelt de OVV. Tijdens het onderzoek is een tweede, vergelijkbaar incident gemeld. Dat deed zich in 2011 voor op Schiphol. Ook op de Franse luchthaven Charles de Gaulle heeft zich in 2012 een soortgelijk incident voorgedaan.

De OVV zegt het voorval in Eindhoven nog te onderzoeken, maar „de tussentijdse resultaten nopen de onderzoeksraad tot deze veiligheidswaarschuwing”. Luchtvaartmaatschappijen is „in overweging gegeven aanvullende instructies en procedures aan hun piloten te geven”. De OVV vraagt toezichthouders erop toe te zien dat de maatschappijen en luchtverkeersleidingsdiensten de maatregelen nemen om de risico’s te beheersen.

Een VNV-woordvoerder zegt dat zijn organisatie de mogelijke situatie onder de aandacht van de piloten zal brengen. „Maar in hun opleiding wordt standaard aandacht besteed aan de mogelijke situatie die de OVV signaleert. Het klopt dat dergelijke situatie zich kunnen voordoen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer