Omzet supermarkten blijft verder dalen
De prijzenslag blijft de supermarkten geld kosten. Zij lopen per week 18 miljoen euro aan omzet mis door de lage prijzen, zo heeft onderzoeksbureau GfK dinsdag laten weten. Vorige week becijferde GfK het omzetverlies nog op 10 miljoen euro per week.
Mede door de recente prijsverlagingen in de zuivel lag de omzet van de afgelopen week 2 procent lager dan in dezelfde week vorig jaar. De weken daarvoor lag de omzet nog ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. Normaal gesproken groeit de omzet wekelijks 2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Er komen wel meer klanten dan een jaar geleden. Het GfK telde vorige week 23.905 miljoen kassabonnen, bijna 7 procent meer dan een jaar eerder. De klanten geven evenwel per bezoek nu gemiddeld minder uit. De aankoopwaarde per kassabon daalde van gemiddeld 20,56 euro in 2002 naar 18,88 euro nu, ruim 8 procent minder.
De marktaandelen van de diverse ketens komen ongeveer op het niveau van voor de prijzenslag. Albert Heijn, aanstichter van de prijzenslag, heeft zijn klantenkring terug op het niveau van voor de commotie over de bonus voor topman Moberg.
De goedkope discounters zien hun marktaandeel weer aantrekken. Nadat het was teruggelopen naar 24,7 procent klom het verleden week tot 25,2. Dat is nog maar iets onder de 25,6 procent die zij voor het begin van de prijzenslag hadden.