Goede herfstvakantie voor attracties
RIJSWIJK (ANP). Het goede weer en speciale acties en attracties hebben de amusementsparken in Nederland aan een lucratieve herfstvakantie geholpen. Dat blijkt zondag uit een rondgang van persbureau ANP langs attractieparken, dierentuinen en andere publiekstrekkers.
Vooral attracties in de open lucht profiteerden van het zachte herfstweer; Walibi Holland en Ouwehands Dierenpark kregen bijvoorbeeld 10 procent meer bezoekers over de vloer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Avonturenpark Hellendoorn verkocht zelfs een kwart meer kaartjes dan vorig jaar oktober.
Parken in de grensstreken profiteerden ook van de Duitse herfstvakantie. Bezoekers in Attractie- en vakantiepark Slagharen, dat „duidelijk merkt dat het in Duitsland economisch beter gaat”, bleven langer plakken door een speciale lasershow. Bij attractiepark Toverland in Kerkrade waren „vrijdag en zaterdag de op één en twee na drukste dagen ooit”.
Anderzijds deden ook de overdekte attracties het goed. De eerste massale winterpret op de pistes van SnowWorld Landgraaf en Zoetermeer verbaasde de attractie zelf ook: „Normaal gesproken geldt, hoe langer mooi weer hoe later het druk wordt. Wellicht door de lange zomer dat mensen nu juist zin in de winter hebben.”
Speciaal voor de herfstvakantie opgetuigde griezeligheid deed het ook goed. Zo werd Hellendoorn succesvol omgedoopt tot Heksendoorn. Walibi profiteerde van het festival Halloween Fright Nights, waardoor het park twee dagen zelfs volledig uitverkocht was.
Minder griezelig, maar niet minder populair waren de dolfijnen van Dolfinarium en de gorilla’s van Ouwehands. Dankzij respectievelijk een nieuwe theatershow en een nieuwe attractie wisten ook zij een flinke omzet te draaien. Ook een speciale tocht met lichtjes door de Efteling was eerder romantisch dan griezelig, maar het park mocht wel „iets meer gasten verwelkomen dan verwacht”.
In Amsterdam waren de rondvaarten ouderwets populair, mede doordat er door de kaler wordende bomen een goed zicht is vanaf het water.