Gros rechtspraak na 2015 digitaal
DEN HAAG. Burgers en bedrijven kunnen over enkele jaren digitaal procedures beginnen bij de bestuursrechter en de civiele rechter.
Concreet gaat het om geweigerde bouwvergunningen, echtscheidingsverzoeken, betalingsconflicten, letselschadevergoedingen, bedrijfsovernames en dergelijke. Nu gaan deze zaken allemaal via papier en post. Uit een wetsvoorstel van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie blijkt dat de bewindsman digitalisering van de rechtspraak vanaf 2015 stapsgewijs wil invoeren. Digitalisering van het strafrecht maakt geen onderdeel uit van het voorstel.
Opstelten wil digitaal procederen in het civiel en bestuursrecht verplicht stellen voor professionele partijen, zoals ondernemers, advocaten en deurwaarders. Via een digitaal dossier ”Mijn zaak” kunnen ze de voortgang en de uitspraak van hun zaak vernemen. Burgers die zonder advocaat naar de rechter stappen, en niet handelen vanuit een beroep of bedrijf, mogen ook papieren stukken blijven indienen.
Verder stelt Opstelten voor om de civiele procedure te vereenvoudigen en te versnellen.
De bewindsman schrijft in het wetsvoorstel, dat voor advies aan belanghebbenden is toegestuurd, dat er een basisprocedure komt met één schriftelijke ronde en één mondelinge behandeling bij de rechter. Daarna volgt de uitspraak. Als de zaak ingewikkeld is, kan er een extra ronde komen.
Deze werkwijze zorgt voor kortere doorlooptijden. In het merendeel van de gevallen volgt binnen zes weken na de mondelinge behandeling de uitspraak.