Binnenland

‘Pietitie’ gaat 2 miljoen likes voorbij

AMSTERDAM (ANP). Binnen 2 dagen heeft de Facebookpagina Pietitie, tegen de afschaffing van het sinterklaasfeest, al 2 miljoen likes opgeleverd. Rond 19.35 uur werd de twee miljoenste ‘vind ik leuk’ gegeven.

24 October 2013 20:09Gewijzigd op 15 November 2020 06:36
De initiatiefnemers van de Pietitie. beeld ANP
De initiatiefnemers van de Pietitie. beeld ANP

Woensdag kreeg de pagina van twee reclamemakers al een miljoen likes. „We zijn overdonderd hoe snel het gaat. Het is echt ziek”, liet Bas Vreugde, een van de initiatiefnemers, weten. Wat er uiteindelijk met de Pietitie wordt gedaan, weten de mannen nog niet. „We hebben een balletje opgegooid bij verschillende socialemedia-adviseurs die ons hopelijk kunnen vertellen wat we ermee kunnen.”

De Pietitie is een reactie op alle ophef over het vermeende racisme achter het fenomeen Zwarte Piet. Onder de noemer ‘Laat Nederlands mooiste traditie niet verdwijnen’ roepen ze Nederlanders op het feest te behouden, inclusief Zwarte Piet. Vooral de eerste dagen lieten de Facebookers flink van zich horen: de pagina werd ongeveer 500 keer per seconde ‘geliket’. Inmiddels is dat teruggelopen naar 5 tot 20 likes.

Ook in België is op Facebook een pagina Pietitie gemaakt om zo veel mogelijk likes te verzamelen tegen afschaffing. Daar stond de teller donderdag rond 19.50 uur op ruim 7.400.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer