Scholen blij met advies basisvorming
Het onderwijs juicht de nieuwe voorstellen voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs toe. Vooral over de vrijheid die scholen krijgen in de samenstelling van het vakkenpakket zijn onderwijsorganisaties te spreken.
Ze reageerden maandag op de in het weekeinde uitgelekte tussenrapportage van de commissie-Meijerink, die minister Van der Hoeven (Onderwijs) adviseert over een nieuwe opzet van de basisvorming. De commissie wil dat de overheid zeven algemene leerdomeinen vaststelt, waar de scholen, afhankelijk van het niveau van de leerlingen, zelf vakkenpakketten voor kunnen samenstellen.
De Besturenraad, de organisatie van het protestants-christelijk onderwijs, is vol lof over het werk van de commissie. „Meijerink is een van de weinigen die echt geluisterd hebben naar wat scholen en leerlingen willen”, aldus een woordvoerster. „De commissie heeft de durf om scholen uit verschillende scenario’s voor de onderbouw te laten kiezen.”
De vereniging voor openbare scholen VOS/ABB wijst erop dat het advies van de commissie op één lijn ligt met de afspraak die de scholen twee jaar geleden met toenmalig minister Hermans maakten over meer ruimte voor de scholen. „Wij kunnen ons hier dus wel in vinden. Scholen kunnen nu zelf bepalen in welke mate zij de basisvorming willen vernieuwen.”
De Onderwijsbond CNV roept de politiek op om nu ook daadwerkelijk scholen zo veel als mogelijk hun eigen gang te laten gaan. „Ik hoop dat kamerleden niet opnieuw met allerlei gedetailleerde eisen komen”, zei CNV-bestuurder F. van Rooij.
De enige kritische noot komt van de Algemene Onderwijsbond (AOb), die vreest dat een ingrijpende verandering in het onderwijs weer een grote last op de schouders van leraren legt. Verder wijst een woordvoerder erop dat voor een aanzienlijke groep leerlingen die aan het voortgezet onderwijs begint, niet duidelijk is welk schooltype het best bij hen past. „Voor hen kan het zinvol zijn een keuze uit te stellen. Je moet dus uitkijken dat je met afschaffing van de basisvorming niet het kind met het badwater weggooit.”
De minister heeft de commissie-Meijerink ingesteld omdat ze afwil van de basisvorming in de huidige vorm, het gemeenschappelijke lesprogramma voor leerlingen van vmbo- tot vwo-niveau. Dit doet geen recht aan niveauverschillen.